8
Helgoned geeft "Suits - Seizoen 6 (DVD)" een 8.
Geschreven door Helgoned op 28 augustus 2017.
3
0

Suits - Seizoen 6 (DVD)

Het zesde seizoen van Suits alweer. De zesde en zevende seizoenen van de meeste langlopende series zijn vaak cruciaal. Kiezen de makers voor ontwikkelingen die de plank volledig misslaan of wordt de juiste toon aangeslagen om nog jaren door te kunnen gaan? De makers van Suits hebben er in het zesde seizoen voor gekozen om op gebaande paden te blijven en geen drastische veranderingen door te voeren. Die keuze heeft voor- en nadelen, zo blijkt gedurende de reeks van 16 afleveringen.

Aan het einde van het vorige seizoen was het duidelijk dat Mike Ross na meer dan 75 afleveringen dan eindelijk door de mand was gevallen. Hij zal twee jaar de gevangenis in moeten voor fraude. Dat heeft gevolgen voor Mike zelf, zijn vriendin en vrienden, maar ook voor de advocatenpraktijk. Pearson, Specter en Litt worden uiteraard zwaar aangeklaagd voor de zaken waar Mike bij betrokken is geweest. Een grote leegloop en een forse financiële claim boven het hoofd van de partners van het kantoor is het resultaat. De makers kiezen er dan voor om redelijk snel Mike Ross weer in een meer vertrouwde omgeving te plaatsen. Daardoor gaat het team in de gebruikelijke setting verder, al blijkt snel dat dit maar voorlopig zal zijn.

Suits
© USA Network

De interactie tussen Mike Ross en Harvey Specter blijft sterk. Hun dialogen, hun samenwerking, maar ook het bekvechten en hun strijd om de beste te zijn; het levert elke aflevering weer mooie scènes op. Naast aandacht voor deze, in mijn ogen, beste ‘bromance’ van de hedendaagse televisie, is er veel aandacht voor de overige personages. Dit seizoen heeft Louis Litt het zwaar te verduren. Hij wordt verscheurd door de liefde en grote problemen in de managementsfeer. Rick Hoffman (Samantha Who?) speelt Louis Litt met veel overgave en overtuiging. In de handen van veel andere acteurs was Litt een eendimensionale hatelijke neuroot geworden, maar door het sterke acteerwerk van Hoffman is het onmogelijk om geen sympathie voor Litt in veel scènes op te brengen.

Suits
© USA Network

Ook de trouwe assistent van het kantoor, Donna Paulsen (Sarah Rafferty), krijgt dit seizoen een meer prominente rol. Zij zit middenin een persoonlijke zaak rond een patent, die veel ingewikkelder is dan ze op voorhand lijkt. Donna is ook zoek naar meer. Het is de vraag of dat op het persoonlijke of op het professionele vlak ligt. Uiteraard wil Donna dan ook de mening van Harvey hierover weten, de wijze waarop dat gebeurt, is altijd spannend. Ik was dus wel gecharmeerd van de verhaallijnen rond Louis en Donna dit seizoen. De manier waarop Mike relatief snel uit de gevangenis komt, vond ik helaas niet erg realistisch. Het feit dat Mike zou moeten boeten voor zijn fraude hing al een aantal seizoenen boven de markt. Dat hij dan na enkele afleveringen al weer (tijdelijk) op vrije voeten komt, vond ik lastig te accepteren.

Bij Suits weet je dat elke oplossing of deal uiteindelijk weer terugkomt in welke vorm dan ook

Een seizoen met mooie ontwikkelingen en veel hectiek, maar gelukkig geen aardverschuivingen. Bij Suits weet je dat elke oplossing of deal uiteindelijk weer terugkomt in welke vorm dan ook. Soms is het een puzzelstukje voor het oplossen van een ander probleem, soms vormt het een lijk in de kast waar de advocaten in volgende afleveringen over struikelen. De makers doen dat al zes seizoenen heel behendig. Het is ook mooi om bekende spelers steeds weer voorbij te zien komen. Het vertrek van Jessica Pearson, toch de grote mentor van de meeste personages in de serie, is natuurlijk een gemis. Maar het levert ook een logische, eerst nog onderhuidse, machtsstrijd tussen Harvey en Louis op.

Dit zesde seizoen is nog niet op Netflix beschikbaar (waarschijnlijk pas in maart 2018) en RTL 5 is nog lang niet aan deze afleveringen toe. Gelukkig is er dus deze DVD box, met weer een aantal leuke extra’s, helaas zijn deze wel beperkt. Er is een vijftal verwijderde scènes te vinden en een filmpje van acht minuten met missers en bloopers. De dertien minuten durende korte documentaire Suits: Anatomy of an Episode gaat dieper in op wat er komt kijken bij het maken van een aflevering. Tot slot is er Goodbye: Jessica Pearson van zes minuten. Actrice Gina Torres krijgt haar eigen juridische televisieserie op NBC. Dit alles maakt de DVD van dit zesde seizoen, ondanks dat het voor mij niet kon tippen aan het vijfde seizoen, een aanrader voor alle volgers van Suits.
Volg Suits
One Last Con
One Last Con