9
Helgoned geeft "Suits - Seizoen 5 (DVD)" een 9.
Geschreven door Helgoned op 30 juli 2016.
8
0

Suits - Seizoen 5 (DVD)

Suits is in Amerika half juli 2016 het zesde seizoen ingegaan. De serie is uitgegroeid tot één van de beste drama series van dit moment. Het uitgangspunt is origineel, de verhalen zijn sterk, maar ik vind vooral de dialogen elk seizoen weer ijzersterk. De serie gaat over topjurist Harvey Specter (Gabriel Macht) die samen met zijn rechterhand Mike Ross (Patrick J. Adams) voor advocatenkantoor Pearson Specter Litt zaken oplost. Er is echter één grote complicatie. Mike Ross heeft een geheim, hij is een fraudeur en heeft nooit aan Harvard zijn bul gehaald.

Suits
© USA Network

In dit vijfde seizoen lijkt het er sterk op dat het geheim van Mike Ross uitkomt en dat hij zal moeten boeten voor zijn bedrog. Zoals zo vaak is gebleken, kan het zijn dat het hem toch weer lukt om de dans te ontspringen. De andere juristen hebben ook de nodige sores. Rachel Zane (Meghan Markle, Fringe) en Mike willen gaan trouwen, maar de bemoeizuchtige ouders van Rachel hebben daar de nodige moeite mee. Harvey raakt zijn vaste managementassistente Donna (Sarah Rafferty, Tremors) kwijt aan concurrerende collega Louis Litt (Rick Hoffman, Samantha Who?) en er knaagt iets aan zijn zelfvertrouwen. Het is mooi dat Donna en Louis dit seizoen meer prominente rollen hebben gekregen. Daarnaast is het advocatenkantoor ook weer doelwit van een mogelijke overname. De opbouw naar de seizoensfinale is sterk en de de slotaflevering zelf is zeer verrassend vond ik.

Suits
© USA Network

Het acteerwerk is goed verzorgd. De interactie tussen Harvey en Mike blijft sterk. De chemie tussen deze twee hoofdrolspelers is een grote kwaliteit van de serie. Harvey is de ervaren en zelfverzekerde specialist in het sluiten van ingewikkelde deals. Hij is een meester in het vinden van mogelijkheden in uitzichtloze situaties. Mike Ross heeft een fenomenaal geheugen en kan met zijn onschuldig overkomende optreden veel informatie op tafel krijgen. De dialogen zijn soms messcherp, heerlijk dubbelzinnig en vaak ook getuigen van een staaltje juridisch fijnslijperij van de bovenste plank. Ik kan niet ontkennen dat de makers van de serie de beide mannen steeds weer heerlijke uitspraken laten doen waar ik als kijker goed over na moet denken. Maar aan de andere kant: iets niet ontkennen betekent in Suits nog niet automatisch een bevestiging...

Ik kan in ieder geval bevestigen dat dit vijfde seizoen het beste seizoen van Suits tot nu toe is.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat dit vijfde seizoen het beste seizoen van Suits tot nu toe is. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de makers weer een overname ten tonele hebben gebracht. Mede eigenaar Jessica Pearson (Gina Torres, Standoff) belandt in dit seizoen weer in de situatie waarin zij moet beoordelen of Harvey Specter wel de partner is om dit proces met haar in goede banen te leiden. Deze ontwikkeling vind ik deels een herhaling van zetten.

Dit vijfde seizoen was tot begin dit jaar te zien in Amerika. De serie is nog niet te zien op Netflix en RTL 5 zendt in Nederland momenteel het vierde seizoen uit. Deze DVD uitgave is dus een fraaie mogelijkheid om alle afleveringen van het vijfde seizoen achter elkaar te bekijken. Gelukkig zijn alle extra's van de Amerikaanse uitgave ook meegenomen naar de Nederlandse schijfjes. Er is een serie bloopers en missers (Gag Reel) te vinden, en op elk schijfje zijn weggesneden scènes bij verschillende afleveringen te zien. De twee minidocumentaires op de DVDs zijn ook interessant. A Family Affair is een kijkje achter de schermen van ongeveer zeven minuten. Ik vond dit een leuke extra, maar helaas heel erg kort. Verder is er een kort filmpje over hoe het is voor Harvey om te moeten werken zonder Donna, Suits: Life after Donna.
Volg Suits
One Last Con
One Last Con