9
Christophe Vermaelen geeft "Striking Out - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Christophe Vermaelen op 1 Oktober 2017.
0
0

Striking Out - Seizoen 1

Wanneer de Ierse advocate Tara Rafferty (Amy Huberman, Moone Boy) ontdekt dat haar verloofde vreemdgaat, verlaat ze het prestigieuze kantoor waar ze werkt. Haar verloofde Eric Dunbar (Rory Keenan, Versailles) werkt er ook en hij is niemand minder dan de zoon van de baas. Tara start haar eigen kantoor in Dublin, gespecialiseerd in familie- en strafrecht. Haar bedoeling is om cliënten te vertegenwoordigen die elders geen vertegenwoordiging kunnen vinden. Geld om kantoorruimte te huren heeft ze niet, maar Tara krijgt hulp van de sympathieke Pete (Brahm Gallagher, Into the Badlands), uitbater van café Stockholm. Pete is echt zo een kerel waarvan je denkt: “Ga er toch voor, meid!”. Tara heeft echter net haar bruiloft moeten afzeggen en dat laat sporen na, ze staat niet meteen te springen om aan een nieuwe relatie te beginnen.

De eerste rechtszaken die haar in de schoot vallen, zetten Tara lijnrecht tegenover invloedrijke families, de gevestigde orde en soms zelfs tegenover haar eigen morele kompas. Gelukkig duurt het niet lang voor er zich spontaan een familie van steunpilaren rond haar verzamelt, elk met hun eigen karakter en problemen. Deze bijrollen brengen diepgang in de serie en maken ze extra leuk. Vooral voormalig pleegkind en oplichter Ray (Emmet Byrne, Red Rock) en Tara ’s mentor, de doorgewinterde advocaat Vincent (Neil Morrissey, The Night Manager) zijn naar mijn mening echte sterkhouders. Maar ook eerder genoemde Pete van café Stockholm of privé detective Meg Reilly (Fiona O’Shaughnessy, The Living and the Dead).

Pers en publiek waren laaiend enthousiast, en Amy Huberman won de IFTA-award 2017 als beste actrice in een drama voor haar vertolking.

Het eerste seizoen telt vier afleveringen. Een tweede seizoen werd besteld bij RTÉ One, volgend op het succes van Striking out seizoen één. Pers en publiek waren laaiend enthousiast, en Amy Huberman won de IFTA-award 2017 als beste actrice in een drama voor haar vertolking.

In aflevering één verdedigt Tara een bekende televisiester. De man wordt gechanteerd omwille van zijn seksuele escapades. Zowel zijn huwelijk als zijn baan staan op het spel. Zijn ontrouw staat haaks op haar eigen ervaringen, zeker zo kort na de breuk met haar eigen verloofde. De manier waarop Tara met die gevoelens omgaat en haar professionaliteit siert haar. Het maakt dat je nog meer van het hoofdpersonage van deze verrassend leuke reeks gaat houden.

In aflevering twee behandelt Tara een erfeniskwestie, waar de ene zus alles erft na de dood van haar rijke vader, ook het huis waar de andere zus in woont. Uiteraard zitten er heel wat addertjes onder het gras en het is aan Tara en Meg om uit te zoeken welke dat zijn. Ondertussen maken Vincent en Ray kennis, nadat Tara haar mentor had gevraagd om Ray ’s rechtszaak in goede banen te leiden. Eerst klikt het niet, maar later zal blijken dat de twee mannen elkaar goed liggen en respecteren.

In aflevering drie krijgt Barry O’Brien, een belangrijke klant van Tara ’s ex-werkgever advocatenkantoor Dunbar, een leverfalen. Hij blijkt een bigamist, die twee gezinnen onderhoudt. Eric Dunbar vertegenwoordigt de eerste mevrouw O’Brien, Tara vertegenwoordigt de tweede. Zo komt ze tegenover haar ex-verloofde te staan. Het is deze keer niet Meg, maar Ray die de meubelen zal moeten redden. Blijft Ray haar trouw, ook nadat Tara haar assistent in een boze bui nogal impulsief ontsloeg? En O'Brien is schatrijk, dus als Tara de zaak wint, zal het haar geen windeieren leggen, dat weten ook Eric en papa Dunbar… Deze aflevering vond ik ontzettend goed geacteerd en aangrijpend mooi. Na het zien ervan gaf ik Striking out een 9.

Aflevering vier was de laatste van dit eerste seizoen van deze boeiende, goed gemaakte serie. Deze aflevering eindigt met een cliffhanger van jewelste, want Tara wordt hard aangepakt. Net als de vonken met cafébaas Pete overspringen en zij het hoofdstuk Eric Dunbar definitief afsluit, bezorgt dat de arme Eric een breakdown. Zijn moeder is daar getuige van en het raakt haar om haar zoon zo te zien. Ze besluit om al haar rijkdom, connecties en macht aan te wenden om Tara een lesje te leren. Inmiddels moet Tara een voogdijzaak behandelen en als er kinderen mee gemoeid zijn, maakt dat de mensen altijd wat emotioneler.

Ik volgde Striking out op het weinig bekende Sundance Channel. Op 30 september 2017 houdt deze zender het spijtig genoeg voor bekeken in België. De serie is ook niet te zien op Netflix België. Mijn vrees is dus dat ik Tara Rafferty nooit meer terug zal zien en dat maakt me triest. Intriest.
Volg Striking Out
Episode 6
Episode 6