7
anonymous geeft "Sthlm Rekviem - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 27 Maart 2019.
0
0

Sthlm Rekviem - Seizoen 1

Stockholm vind je niet terug tussen de populairste steden van 2018 en ik vermoed ook niet tussen die van de jaren daarvoor. Want Stockholm is een stad met een onaangenaam hoog misdaadcijfer. Dat wil zeggen: als we de vijf verhalen van Sthlm Rekviem mogen geloven. Want in alle verhalen wordt er gemoord dat het een lieve lust is. De titel is dan ook niet zo maar gekozen; een requiem is immers een mis voor de doden. En die vallen er dus genoeg.

Sthlm Rekviem is een serie gebaseerd op de vijf populaire boeken van de Zweedse auteur Kristina Ohlsson met Frederika Bergman in de hoofdrol. Frederika Bergman (Liv Mjönes, Advokaten) is criminoloog. Ze heeft blijkbaar – helemaal duidelijk wordt dat niet – een tragisch auto-ongeluk gehad, waardoor ze een tijdlang moest revalideren en nu re-integreert nu als ‘burger-onderzoeker’ bij een speciaal onderzoeksteam van de politie in Stockholm dat onder leiding staat de legendarische inspecteur Alex Recht (Jonas Karlsson, Beck). Zo heet het althans, maar wat hem zo legendarisch maakt, werd mij eerlijk gezegd niet duidelijk. Hij kwam op mij een beetje over als een sukkel die zijn leven al geruime tijd niet meer op de rit heeft. Zijn gezondheid is niet ja dát en zijn huwelijk loopt op de klippen. Gesprekken met een psycholoog over zijn problemen (welke?) schieten niet echt op en in een moment van zwakte begint hij een relatie met de moeder van een van de slachtoffers. Ook in professioneel opzicht maakt hij dus geen al te beste indruk. Hij blijkt verder van snelle conclusies te houden, wat de kwaliteit van zijn beslissingen nogal dubieus maakt. Uiteindelijk verlaat hij (dan ook) het politiekorps.

Als we dan toch de eigenaardigheden van de belangrijkste personages uitmeten, moet zeker ook Rechts side kick Peder Rydh (Alexej Manvelov, Occupied) genoemd worden. Licht geraakt, een kruidje-roer-me-niet en bepaald niet vies van controversiële acties. Ook hij heeft relatieproblemen, zij het dat die gaandeweg worden opgelost. Totdat zijn vrouw door een dronken automobilist wordt doodgereden; dan ontspoort Peder volledig. En dan hebben we natuurlijk Frederika nog. Zoals gezegd moet je haar voorgeschiedenis grotendeels opmaken uit de promotionele teksten die de serie begeleidden. Volgens diezelfde teksten zou zij na een weinig warme ontvangst haar meerwaarde al snel bewijzen met ‘haar intelligentie, logica en frisse kijk’. Ik heb dat eerlijk gezegd niet kunnen ontdekken. Een van de thema’s in de verhaallijn-Bergman is haar kinderwens. Helaas lukt het haar maar niet om met haar partner Spencer Lagergren (Mikael Birkkjaer, The Bridge) zwanger te worden. Als het dan uiteindelijk toch lukt, is het zeer de vraag of hij ook de verwekker van het kind is. Dat kind, een meisje, wordt geboren, maar een onbezorgd bestaan is de ouders niet gegund, want in het vijfde verhaal krijgt Spencer leukemie.

Mocht u denken dat het tot nu toe wel erg veel over de personages gaat en te weinig over het verhaal, dan kan ik u verzekeren dat dit geen toeval is. Met name in de laatste verhalen werden de misdrijven die het team van Alex Recht moet oplossen, nogal vaak naar de achtergrond gedreven; de privébeslommeringen van Recht en zijn teamleden leken belangrijker. Maar van misdrijven was zeker sprake; meer dan genoeg, zoals ik in het begin al vertelde. Twee joodse jongetjes worden vermoord, evenals een baby; een stel welzijnswerkers wordt dood in huis aangetroffen, een tiener verdwijnt en wordt dood teruggevonden en uiteindelijk moeten ook politiemensen eraan geloven. Sthlm Rekviem zou geschikt zijn voor kijkers van twaalf jaar en ouder, maar ik vind dat best mild. Het ook zestien jaar en ouder mogen zijn.

Als er al iets van een hoofdthema in alle verhalen is aan te wijzen, dan is dat wraak; wraak op diegenen die ten onrechte hun straf ontliepen. Dat blijkt een belangrijk motief voor de diverse daders te zijn. Merkwaardig genoeg ontspringen die zelf juist uiteindelijk de dans. Dat is niet mijn enige kritiek op deze serie. Een boek verfilmen is in principe nooit eenvoudig. Het verhaal is altijd te uitgebreid voor een scenario van pakweg negentig minuten en dat dwingt een scenarioschrijver tot lastige keuzes: het oorspronkelijke verhaal recht doen én een samenhangend filmverhaal schrijven bijvoorbeeld. Ik vind dat Karin Stahlén daarin niet altijd even goed geslaagd is, zeker niet in de laatste twee verhalen. Ik vond ze soms lastig te volgen. Verder missen alle verhalen over de privébeslommeringen van de belangrijkste personages voldoende overtuigingskracht. Eigenlijk vond ik maar één personage ‘echt’: Jimmy (Omid Khansari, Beck), de verstandelijk beperkte broer van Peter Rydh. Met zijn kinderlijke kijk op het leven stal hij mijn hart, meer dan welk ander personage ook.

Sthlm Rekviem zal waarschijnlijk niet de boeken ingaan als een van de beste producties uit een van de Zweedse productiemaatschappijen. Zeker de eerste drie verhalen zijn de moeite van het kijken waard, maar de andere twee zijn toch alleen interessant omdat je wilt weten hoe het met een aantal personages afloopt.
Volg Sthlm Rekviem
Eye for an Eye (2)
Eye for an Eye (2)