Dave Scholting geeft "Stay Close - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Dave Scholting op 5 februari 2022.
3
0

Stay Close - Seizoen 1

Stay Close is de nieuwste Harlan Coben-adaptatie in serievorm voor Netflix.

Netflix is al een aantal jaren bezig om de thriller-boeken van Harlan Coben om te zetten in gelimiteerde series. Stay Close is namelijk alweer de zesde verfilming in deze reeks. De Britse series Safe en The Stranger, het Poolse W Glebi Lasu (The Woods), het Spaanse El Inocente (The Innocent) en het Franse Disparu á jamais (Gone For Good) gingen Stay Close al voor. Ik heb hiervóór echter alleen Safe en The Stranger gezien.

Wat alle drie de series gemeen hebben is dat ze weliswaar niet van een héle hoge kwaliteit zijn, maar wel zeer onderhoudend. Daarbij worden ze ook goed bekeken op de streamingdienst. Het is dus niet gek dat Netflix nog lang niet klaar is met series gebaseerd op de boeken van Coben.

In Stay Close staat Megan Pierce (Cush Jumbo, The Good Fight) op het punt om te trouwen met haar grote liefde Dave Shaw (Daniel Francis, Once Upon a Time). Zij kennen elkaar al zestien jaar en hebben intussen drie kinderen samen: Jordan, Laura en Kayleigh. Maar Megan houdt al die jaren al een groot geheim verborgen voor Dave. Zeventien jaar geleden is er iets traumatisch gebeurd in haar leven waardoor Megan plotseling haar oude leventje vaarwel moest zeggen.

Detective Michael Broome (James Nesbitt, The Missing) kan intussen een oude, onopgeloste zaak maar niet van zich afzetten. Zeventien jaar eerder is een man, Stewart Green, plotseling spoorloos verdwenen. Ray Levine (Richard Armitage, The Stranger (2020)) was ooit een succesvolle fotograaf, maar sinds hij de vrouw van wie hij hield verloor is hij ontzettend afgegleden, zowel in zijn werk als in zijn persoonlijke leven. De vrouw die hij zeventien jaar eerder verloren is blijkt, niet geheel verrassend, Megan te zijn. Maar wat is er nu precies gebeurd al die jaren geleden waardoor Megan moest verdwijnen? En wat heeft de vermissing van Stewart Green hiermee te maken?

Gedurende de hele reeks blijft de serie aangenaam en onderhoudend

Nadat er een lichaam van een man wordt gevonden ontdekt detective Broome dat er elk jaar rond dezelfde tijd een man spoorloos lijkt te verdwijnen. Grote vraag is natuurlijk wie hierachter zit. In acht afleveringen mag je hier als kijker over meepuzzelen en ga je van de ene naar de andere plotwending. Gelukkig schiet het verhaal nergens uit de bocht. Gedurende de hele reeks blijft de serie aangenaam en onderhoudend. De acteurs en hun personages zijn over de gehele linie redelijk genoeg om de aandacht vast te blijven houden. Wel vind ik het jammer dat het personage Harry Sutton niet meer screentijd heeft gekregen. Advocaat Sutton wordt gespeeld door Eddie Izzard (Dan Brown's The Lost Symbol) en ik had graag meer van deze acteur gezien.

Het enige wat ik niet vond passen in de serie waren de manier waarop de rollen van 'Ken' en 'Barbie' werden ingevuld. Zij zijn twee regelrechte psychopaten die een grote voorliefde hebben voor musicals, wat ze ook te pas en te onpas uiten. Wat ik daarmee bedoel zal je echt zelf moeten gaan bekijken, want anders verklap ik hierover te veel. Sommige scènes waarin 'Ken' en 'Barbie' zitten vallen daarmee nogal uit de toon met de rest van de serie. Dit zal waarschijnlijk dan ook niet iedereen kunnen bekoren. Uiteindelijk is dit echter niet meer dan een klein minpuntje van een verder degelijke miniserie die ik een 7 als eindcijfer geef.
Volg Stay Close
Episode 8
Episode 8