7
Bo Verhoef geeft "Stateless - Eerste aflevering" een 7.
Geschreven door Bo Verhoef op 10 Maart 2020.
3
1

Stateless - Eerste aflevering

Stateless is een nieuwe miniserie van de Australische zender ABC. Stateless volgt vier vreemden in het begin van het jaar 2000. Ze hebben alle vier verschillende achtergronden en bevinden zich door verschillende redenen in een Australisch detentiecentrum. De serie flitst vervolgens terug om de omstandigheden te onthullen hoe en waarom ze daar terecht zijn gekomen. In totaal zijn er zes afleveringen.

Ik vind het mooi dat een bekende actrice op deze manier belangrijke maatschappelijke thema’s aansnijdt.

Het eerste verhaal gaat over Sofie, een Duitse stewardess (Yvonne Strahovski, The Handmaid’s Tale) die vlucht voor een cultus in de voorsteden. Het tweede verhaal vertelt het verhaal van een Afghaanse vluchteling (Fayssal Bazzi, Down Under), hij is op de vlucht voor vervolging en zoekt een nieuw leven met zijn gezin. Zij proberen Australië te bereiken met een boot. Het derde verhaal bevat de Australische vader Cam (Jai Courtney, Suicide Squad), die net is begonnen met zijn nieuwe baan als gevangenisbewaarder. Het laatste verhaal gaat over Clare (Asher Keddie), een medewerkster van de afdeling immigratie, die is verstrikt in een nationaal schandaal. Hun paden komen uiteindelijk samen in een detentiecentrum in de Australische woestijn. Elk verhaal confronteert op een andere manier actuele problemen bij detentiecentra, maar samen vertellen ze één verhaal: mensen die gevangen zitten in een immigratiesysteem.

Wat deze serie extra bijzonder maakt is het feit dat het is geschreven door Cate Blanchett, de tweevoudige Oscar-winnares. Ze bedacht het drama in haar keuken in 2013, nadat ze enkele gesprekken over de immigratieproblemen in Australië had gevoerd. Blanchett is zelf ambassadeur van de United Nations High Commissioner for Refugees. Ik vind het mooi dat een bekende actrice op deze manier belangrijke maatschappelijke thema’s aansnijdt. Dan is het natuurlijk helemaal top als de serie ook nog eens goed uit pakt.

Elk personage in deze serie vertelt heel sterk zijn of haar eigen verhaal. De serie is hier en daar heftig, op vele manieren heel herkenbaar voor deze tijd en tegelijkertijd heel confronterend. Het is al jaren bekend dat Australië een verontrustend systeem heeft als het gaat om immigratie en de behandeling van vluchtelingen die het land willen binnenkomen. Dit is echter niet bij veel mensen bekend.

Stateless is dus een serie die aansluit op een van de grootste sociaal-politieke kwesties van deze tijd. Ergens vind ik dit heel goed, want het is altijd goed om actuele kwesties bespreekbaar te maken. Toch heb ik een wat terughoudend gevoel, omdat het wel heel erg voelt alsof deze serie alleen maar is gemaakt om het onderwerp aan te kunnen snijden. Maar uiteindelijk raak je alsnog verstrikt in de verhalen en die verhalen boeien je tot het einde.
Volg Stateless
The Seventh Circle
The Seventh Circle