7.5
Sandra Hutchison geeft "Lykkeland - Seizoen 1 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Sandra Hutchison op 17 januari 2019.
2
0

Lykkeland - Seizoen 1 (DVD)

De bekroonde Noorse dramaserie Lykkeland (State of Happiness) speelt zich af aan het begin van de zeventiger jaren van de vorige eeuw. Het start eigenlijk al een jaar eerder, in 1969. De serie werd bedacht door de schrijfster Mette B Bølstad die ook de succesvolle serie Nobel op haar naam heeft staan. Dit verhaal over de opkomende olie-industrie in Noorwegen is boeiend, maar verloopt wat traag.

Het bedrijf Philips Petroleum ontdekt een groot olieveld in de Noordzee, dichtbij het havenstadje Stavanger. In dit plaatsje leven ze voornamelijk van de visvangst, maar de Noordzee dreigt langzaamaan leeg te raken. Een nieuwe bron van inkomsten zou dan ook voor vele mensen uit het stadje, financieel gezien, hun redding kunnen betekenen.

[image-113639]

Tijdens de acht afleveringen van dit eerste seizoen maak je kennis met vier jonge mensen die min of meer bij de olie-industrie betrokken zijn. Zo maak je als kijker kennis met de aantrekkelijk ogende Amerikaan Jonathan Kay (Bart Edwards, UnREAL). Hij komt naar Stavanger als jurist. Jonathan werd eigenlijk door zijn baas gestuurd om de, tot op heden, steeds mislukte olieboringen een halt toe te roepen. Maar hij komt uiteindelijk in tweestrijd te staan: kiest hij voor het succes van het bedrijf waarvoor hij werkt of ligt zijn hart meer bij de inwoners van Stavanger?

Dan is er nog de van rijke afkomst komende Christian Nyman (Amund Harboe). Hij gaat vol enthousiasme aan de slag als duiker. Zijn ouders zien hem graag het familie-visverpakkingsbedrijf overnemen, maar Christian gaat liever zijn eigen weg. Met veel vallen en opstaan vindt hij zijn plaats in de olie-industrie, maar ten koste van wat?

[image-113640]

De meest opvallende rol is die van Anne Regina Ellingsæter, zij speelt Christians intelligente vriendin Anna Hellevik en doet dat met flair. Anna werkt als secretaresse op het gemeentehuis. Hierdoor krijgt ze met regelmaat vertrouwelijke informatie te horen over het verloop van de olie-industrie. Ze zwijgt hierover in alle talen, maar wanneer blijkt dat de olieplannen ook haar familie en schoonfamilie zullen treffen slaat bij haar de twijfel toe. Als laatste is daar Toril Torstensen (Malene Wadel), zij werkt voor Christians vader, maar raakt onverwacht in verwachting. De man in kwestie laat haar zitten. Ze wordt door haar moeder uitgehuwelijkt aan een man waar ze niets voor voelt. Ze vlucht en staat er daarna grotendeels alleen voor.

De serie heeft een pakkende verhaallijn, maar er wordt zo veel gepraat in de afleveringen dat dit ten koste gaat van het verhaal rondom de vier jonge mensen in de serie. Je maakt als kijker bijna complete vergaderingen mee. Deze bevatten weliswaar belangrijke informatie over het verloop van de olie-industrie, maar dat had hier en daar best wat ingekort kunnen worden. Daarvoor in de plaats was er dan meer ruimte geweest voor extra achtergrondinformatie over de personages. Hun karakters blijven nu toch wat oppervlakkig. Ook mis ik de natuurbeelden van Noorwegen, deze zijn in de serie slechts mondjesmaat aanwezig en dat is jammer. Deze natuurbeelden hadden een mooi contrast kunnen vormen met de beelden van het saaie oliebooreiland.

Wat wel sfeerverhogend werkt in deze serie is de herkenbare muziek uit die tijd en de opvallende mode- en woontrends uit de zeventiger jaren, deze worden stijlvol en veelvuldig ingezet bij iedere aflevering. Dit in combinatie met het toch pakkende verhaal over de plus- en minpunten van de olie-industrie en het prima acteerwerk maken dat deze reeks toch zeker wel het bekijken waard is.
Volg Lykkeland
123
123