6
Bartwin v/d Pols geeft "StartUp - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Bartwin v/d Pols op 15 december 2016.
2
1

StartUp - Eerste aflevering

StartUp is de eerste echte poging van nieuwkomer Crackle om, net als grote broer Netflix, zelf shows te produceren en te streamen. Gebaseerd op het succes van de door Crackle geproduceerde komedie show van Jerry Seinfeld, Comedians in Cars Getting Coffee, wil de zender het succes graag voortzetten.

Men zet met het introduceren van StartUp meteen hoog in. Niemand minder dan topacteur Martin Freeman (o.a. Sherlock, The Hobbit) werd gestrikt voor de belangrijke hoofdrol als FBI agent. Daarnaast zijn er rollen voor aanstormende talenten Adam Brody (Billy & Billy), Edi Gathegi (The Blacklist) en nieuwkomer Otmara Marrero. Ook de plot van StartUp is behoorlijk ambitieus, eerlijk gezegd een beetje te ambitieus.
StartUp (2016)
© Crackle

StartUp vertelt in de eerste aflevering een verhaal in een mozaïekvertelling: de introductie van meerdere personages die allemaal los van elkaar lijken te staan maar uiteindelijk toch met elkaar verbonden zijn. In het eerste half uur worden bijvoorbeeld een bankier, een losgeslagen FBI agent, een keiharde bendeleider en een wanhopige hacker geïntroduceerd. Toch krijgen ze allemaal met elkaar te maken. Sterker nog, ze hebben elkaar nodig.

Bankier Nick Talman (Adam Brady) ziet zich, ondanks zijn beste intenties, genoodzaakt een grote hoeveelheid geld te verbergen. Hacker Izzy Morales (Otmara Marrero) heeft de nieuwste innovatie op het gebied van digitale valuta (denk aan Bitcoin). En dan loopt er ook nog een losgeslagen FBI-agent rond (Martin Freeman) die voor de nodige druk zorgt. Hoe zij elkaar gaan verbinden en nodig hebben lijkt voor de hand te liggen. Tot slot lijkt ook bendeleider Ronald Dacey (Edi Gathegi) een rol te gaan spelen in het verhaal, al werd dit in de eerste aflevering nog niet duidelijk.

Het verdient respect dat Crackle met deze nieuwe serie direct probeert om op alle fronten raak te schieten. Er staat een goede cast, een uitdagende verhaallijn met een actueel onderwerp en er is duidelijk budget gestoken in de serie.

StartUp vraagt een investering van de kijker

Tegelijkertijd toont de eerste aflevering een stroef begin. Door de opzet via een mozaïekvertelling worden eerst de afzonderlijke personages goed geïntroduceerd voordat ze bij elkaar worden gebracht. Sterker nog, pas tegen het einde wordt voor het eerst een aanzet gegeven tot een logische verbinding van de personages. StartUp vraagt daarmee een investering van de kijker met de twijfelachtige belofte van uitbetaling later in het seizoen.

Gaat StartUp leveren aan de investeerders? Op basis van de al bekende recensies over het hele seizoen zijn de meningen verdeeld. StartUp wordt door sommige kenners vergeleken met topserie Ray Donovan en door anderen afgeserveerd als een mislukte poging. Deze eerste aflevering levert wat mij betreft in ieder geval te weinig op om echt enthousiast over te worden. Als uw zelfbenoemde beleggingsadviseur op het gebied van series zou ik zeggen: besteed uw kostbare kijktijd ergens anders aan.
Volg StartUp (2016)
Trading Up
Trading Up