7
Helgoned geeft "Starsky & Hutch - Complete serie" een 7.
Geschreven door Helgoned op 2 januari 2014.
0
0

Starsky & Hutch - Complete serie

In april 1975 brachten Leonard Goldberg en Aaron Spelling een nieuw soort politieserie op het scherm. In een lange pilot aflevering werden de twee hoofdpersonen geïntroduceerd. De blonde, intelligente gezondheidsfreak Kenneth Hutchinson (David Soul) en de impulsieve jongen van de straat David Starsky (Paul Michael Glaser). Samen vormden zij het politieduo Starky en Hutch, heel verschillend van elkaar maar naast goede collega’s ook echte vrienden.

In de explosieve eerste aflevering gaan de beide detectives met harde hand op zoek naar de opdrachtgever van een contract dat op hun hoofd staat. Deze pilot was zo succesvol dat er al snel een compleet seizoen werd besteld door het Amerikaanse ABC. De serie liep vervolgens vier seizoenen van 1975 tot en met 1979.
Hutch reed rond in een oude Ford Galaxie, maar de agenten reden meestal rond in de auto van Starsky; een opvallende rood witte Ford Torino (bijnaam: de gestreepte tomaat). Hun baas kapitein Harold Dobey was een norse, maar goudeerlijke ervaren rot die de beide agenten veel vrijheid gaf. De beide heren maakten vaak gebruik van hun kleurrijke informant in de onderwereld, barkeeper Huggy Bear (Antonio Fargas).

De eerste seizoenen waren voor die tijd stevig en hard van toon. De beide agenten schuwden een forse aanpak van de verdachten niet en gingen op zoek naar hen in de achterbuurten van Los Angeles. De misdadigers hadden zaken als verkrachting, drugsdeals, seriemoorden en huurmoord op hun kerfstok. In latere seizoenen werd het geweld naar beneden geschroefd en werden de zaken veel luchtiger van toon. Toen gingen de agenten op bezoek op Playboy eiland en undercover als kappers, in de disco en bij een worstelkampioen.

In de jaren zeventig was de serie mateloos populair over de hele wereld. David Soul en Antonio Fargas maakten tijdens de serie succesvolle platen en de hoofdrolspelers waren veelvuldig in de bladen terug te vinden. Beginnende acteurs kregen een kans in de serie. Zo waren er gastrollen voor bijvoorbeeld Melanie Griffith, John Ritter, Suzanne Somers, Kim Catrall (Sex and the City), Roger Mosley (Magnum p.i.), Maud Adams en van onze eigen Monique van de Ven.

De kracht van de serie was de relatie tussen de twee hoofdpersonen. De twee agenten waren duidelijk boezemvrienden die blindelings op elkaar konden vertrouwen. De beste afleveringen waren dan ook de afleveringen waarin één van de agenten in problemen was en zijn partner de reddende engel moest zijn. Deze vriendschap was overtuigend en maakte dat de serie anders was dan de meeste andere politieseries. Het is goed dat de serie opgehouden is na het matige vierde seizoen. De scripts waren toen vaak ongeloofwaardig en de humor werd flauwer. De slotaflevering ‘Sweet Revenge’ is gelukkig een mooie afsluiter van de serie. Daarin ligt Starsky dodelijk gewond in het ziekenhuis en gaat Hutch op zoek naar wraak op de man die verantwoordelijk is voor de opdracht om Starsky te doden.
Volg Starsky & Hutch
Sweet Revenge
Sweet Revenge