8.5
Hessel Hoekstra geeft "Star Wars: The Clone Wars - Complete serie" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 29 Maart 2021.
2
0

Star Wars: The Clone Wars - Complete serie

Star Wars: The Clone Wars is een waardige uitbreiding op het Star Wars-universum. Ondanks een jongere doelgroep is deze animatieserie allerminst kinderachtig en geschikt voor Star Wars-fans van alle leeftijden.

Net als zo’n beetje heel MijnSerie heb ook ik de afgelopen twee jaar genoten van The Mandalorian. Vooral het tweede seizoen maakte me nieuwsgierig naar het Star Wars-universum buiten de films om. De afgelopen jaren zijn er verschillende animatieseries, strips, boeken en games veschenen die deze gebeurtenissen belichten en die in de officiële Star Wars-canon vallen (er is veel discussie geweest over wat wel en niet bij deze canon hoort). Een van de eerste animatieseries hierover is Star Wars: The Clone Wars, waarin men vertelt wat er tussen de films Attack of the Clones en Revenge of the Sith gebeurt.

Tussen deze films zit namelijk een periode van drie jaar waarin de Kloonoorlogen worden uitgevochten. Aan de ene kant van de oorlog staat de Galactische Republiek met een kloonleger en de Jedi-ridders. Deze nemen het op tegen het droïdenleger van de Separatisten, geleid door de mysterieuze kwaadaardige Sith. We zien het verloop van deze oorlogen door de ogen van verschillende bewoners van het Star Wars-universum. We volgen hierbij in het bijzonder de Jedi-krijgers Anakin Skywalker (Matt Lanter, 90210), Obi-Wan Kenobi (James Arnold Taylor, Johnny Test) en Ahsoka Tano (Ashley Eckstein, That’s So Raven).

Het universum van Star Wars is groot, en in zeven seizoenen kun je heel veel van deze hoek van het heelal laten zien. En dat is dan ook precies wat Star Wars: The Clone Wars doet. Afleveringen spelen zich op verschillende plekken af, van bekende planeten uit de films tot hele nieuwe werelden. Ook waar de afleveringen over gaan en wie er een grote rol in hebben, verschilt ontzettend. In sommige afleveringen zien we infiltratiemissies, enorme ruimtegevechten, spannende achtervolgingen of epische duels met lichtzwaarden. Maar er zijn ook afleveringen waarin de Republiek vredesonderhandelingen voert, senatoren op diplomatieke missies gaan, of kloonsoldaten een trainingsprogramma volgen. En deze afleveringen vond ik vaak zelfs interessanter dan de ruimtegevechten.

Star Wars: The Clone Wars vult het universum aan en breidt het uit

Star Wars: The Clone Wars speelt zich af in de tijdlijn van de prequelfilms. Toen deze films in de bioscoop te zien waren, was men niet heel enthousiast. Eendimensionale personages, eindeloos geneuzel in plaats van gave gevechten en een overdaad aan computereffecten waren grote punten van kritiek. Omdat dit een computeranimatieserie is, kun je weinig aan de effecten veranderen veranderen. De animatie ziet er redelijk uit en wordt steeds beter naarmate de serie vordert. Maar op de andere punten heeft deze serie de verhaallijn van de prequelfilms flink verbeterd, aangevuld en uitgebreid.

Zo is de overgang van Anakin naar de duistere zijde bijvoorbeeld een stuk geleidelijker en natuurlijker en krijgen achtergrondpersonages meer aandacht en verdieping. Ook maken we hier kennis met een paar van de beste Star Wars-personages buiten de films, zoals Jedi-leerling Ahsoka, klooncommandant Rex (Dee Bradley Baker, Phineas and Ferb) en de duistere krijger Asajj Ventress (Nika Flutterman, American Dad!). Wat wel jammer is, is dat het lot van verschillende personages uit de films al vaststaat. Dat maakt het soms wat minder spannend omdat je al weet wie er wanneer sterft of niet.

Ondanks een jonge doelgroep is dit allerminst kinderachtig

Dit is natuurlijk een animatieserie en is gericht op kinderen en jonge kijkers. Maar verwacht niet dat het kinderachtig is. Net zoals in Avatar: The Last Airbender worden zware thema’s zoals de dood, oorlog, politiek en het grijze gebied tussen goed en kwaad niet geschuwd en kan het best gewelddadig zijn. Daardoor is het ook leuk voor volwassen Star Wars-fans. Wel is de serie in het begin nog niet helemaal zeker van hoe licht of duister de toon moet zijn en welke boodschap het wil uitzenden. Maar vanaf het tweede seizoen weten ze de juiste balans te vinden. Ook de langere doorlopende verhaallijnen die vanaf dat moment prominenter zijn dan de gevecht-van-de-week-afleveringen werken daar goed bij.

Ja, het is een animatieserie, maar dat maakt het nog geen kinderserie. Star Wars: The Clone Wars vult niet alleen het gat tussen twee Star Wars-films, het vult het rijke universum ook nog eens aan. In de zeven seizoenen zijn er genoeg spannende avonturen te beleven. Na Star Wars: The Clone Wars zijn er nog verschillende andere animatieseries verschenen, waaronder Star Wars Rebels, dat zich tussen Revenge of the Sith en A New Hope afspeelt. Ook begint een spin-off genaamd Star Wars: The Bad Batch in mei. Deze gaat over een groep gemuteerde kloonsoldaten in de nadagen van de kloonoorlogen, en ik ben hier heel erg benieuwd naar.
Volg Star Wars: The Clone Wars
Victory and Death
Victory and Death