Hessel Hoekstra geeft "Star Wars Rebels - Complete serie" een 7.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 10 april 2021.
2
0

Star Wars Rebels - Complete serie

Net als Star Wars: The Clone Wars is ook Star Wars Rebels een mooie aanvulling op het Star Wars-universum. Al steekt deze wel wat bleekjes af in vergelijking met haar voorganger.

Nadat we in The Clone Wars gezien hebben wat er tussen de tweede en derde Star Wars-films gezien hebben, krijgen we nu een inkijkje in de periode tussen de derde en vierde film. In de negentien jaar tussen Revenge of the Sith en A New Hope is het galactische keizerrijk op het hoogtepunt van haar macht. De Jedi zijn zo goed als uitgeroeid en keizer Palpatine en zijn handlanger Darth Vader heersen met harde hand over het universum. Maar er gloort hoop aan de horizon. Overal zijn groepjes rebellen actief die het keizerrijk tegen proberen te werken. De tiener Ezra Bridger (Taylor Gray, She-Ra and the Princesses of Power (2017)) stuit op zo’n groep rebellen en sluit zich bij ze aan terwijl hij traint om een Jedi te worden.

Op zichzelf is Rebels best een goede animatieserie die net als The Clone Wars het gat tussen twee films opvult en op deze manier het Star Wars-universum uitbreidt. Het grote verschil tussen deze serie en haar voorganger is dat we hier vooral nieuwe helden kennismaken. Ezra Bridger en het rebellenteam zijn originele karakters die we tot op dat moment nog niet in de films of ergens anders hebben gezien. Natuurlijk komen er genoeg oude bekenden uit de films en ook The Clone Wars voor in de serie. Maar dit is vooral de show van Ezra en zijn team. En dat kan, zeker in het begin, best wennen zijn.

Star Wars Rebels heeft een mooie mix van oude bekende elementen en nieuwe verrassingen

Toch zijn het stuk voor stuk leuke karakters die elkaar goed aanvullen. Vooral rebellenleider Kanan Jarrus (Freddie Prinze jr., Freddie) en piloot Hera Syndulla (Vanessa Marshall, Young Justice) zijn twee voorbeelden van complexe karakters die echt een sterke ontwikkeling doormaken. Deze personages slagen erin om een iconische status te verwerven in het Star Wars-universum. Ook de nieuwe schurken als Agent Kallus (David Oyelowo, Spooks) en Grootadmiraal Thrawn (Lars Mikkelse, Forbrydelsen) komen erg goed uit de verf.

Daarnaast worden complexe thema’s niet geschuwd, wat het ook leuker maakt voor volwassen Star Wars-fans. Ook de links naar de films en andere series zijn weer talrijk. Hoe heerlijk is het om figuren als Moff Tarkin (Stephen Stanton, Family Guy), Ahsoka Tahno (Ashley Eckstein, That’s so Raven), Obi-Wan Kenobi (James Arnold Taylor, Johnny Test) en Rex (Dee Bradley Baker, Phineas and Ferb) weer terug te zien? Eigenlijk is het een fijne voortzetting van The Clone Wars.

Een vergelijking met The Clone Wars is snel gemaakt, en dan is Rebels de mindere serie

Maar toch, toch bekruipt het gevoel dat we dit allemaal al eens een keer gezien hebben, maar dan beter. Hoewel het natuurlijk een op zichzelf staande serie is, kan het tegelijkertijd niet losstaan van The Clone Wars. Er zijn teveel connecties tussen de twee series om het los van elkaar te zien. En dan trekt The Clone Wars op zo’n beetje alle fronten aan het langste eind. De opzet van Star Wars Rebels is veel kleiner, er staat minder op het spel, en daardoor komen emotionele klappen ook veel minder hard aan. Ook de animatie laat soms wat te wensen over, vooral tijdens actiescènes en dat is jammer.

Vergelijkingen met Star Wars: The Clone Wars zullen nooit ver weg zijn als je het over Star Wars Rebels hebt. En in deze vergelijking komt Rebels er altijd uit als de mindere van de twee. Toch is ook Star Wars Rebels een mooi gemaakte animatieserie bomvol volwassen thema’s en spannende avonturen die een interessante periode in de Star Wars-tijdlijn belichten. Ik zou zeggen, geef ook deze een kans.
Volg Star Wars Rebels
Family Reunion - and Farewell (2)
Family Reunion - and Farewell (2)