Mandy Gelling-Potharst geeft "Star Trek: Voyager - Complete serie" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 2 december 2013.
2
0

Star Trek: Voyager - Complete serie

Sterrendatum 48315.6

Een half jaar nadat Captain Picard en zijn bemanning ons televisie luchtruim voorgoed hadden verlaten kwam Star Trek: Voyager ons luchtruim binnen vliegen (januari 1995). En met succes. Het ruimteschip USS Voyager NCC-74656 met de enige vrouwelijke Starfleet Kapitein Kathryn Janeway (Kate Mulgrew, Mercy) heeft zeven seizoenen rondgevlogen in het denkbeeldige Delta Kwadrant. 70.000 lichtjaren verwijderd van de Aarde heeft Voyager als enige ruimteschip van de Star Trek schepen geen contact met Starfleet Command.

Captain Janeway en haar bemanning zijn dus volledig op zichzelf aangewezen in een kwadrant dat ze niet kennen. Gelukkig is daar de Talaxiaan Nelix (Ethan Philips, Boston Legal) en zijn metgezel de Ocampa Kes (Jennifer Lien, Men in Black: The Series) om de bemanning de weg te wijzen en hun wijzer te maken over de bewoners in het Delta Kwadrant. Als de Voyager op maximum warp zou vliegen doen ze er 75 jaar over om terug naar aarde te komen. Maar de Caretaker die hun heeft verplaatst naar het Delta Kwadrant heeft verteld dat hij een medestander had die weg is gegaan, dus zo begint de zoektocht naar Caretaker nummer twee om de bemanning van de Voyager naar huis te brengen.

Star Trek Voyager is anders dan de andere Star Trek reeksen, de sterke rode draad, de zoektocht naar huis, is de belangrijkste verhaallijn en neemt dan ook de meeste tijd van de afleveringen in beslag. Al zijn er ook losse afleveringen te verwachten die gelukkig niets af doen aan het verhaal. De bemanning bestaande uit Starfleet leden en Maquis leden hebben soms strijd met elkaar. Zoals de halsstarrige half mens half Klingon B’elanna Torres (Roxann Dawson, The Lyon’s Den), die door haar Klingon temperament regelmatig in de problemen komt. Of de hologram Dokter (Robert Picardo, The Mentalist) die werkelijk nog nooit gehoord heeft van een prettige omgang met patiënten, maar volledig ontdooit als hij vanaf seizoen vier bevriend raakt met de Borg/mens Seven of Nine (Jeri Ryan, Shark en The O.C.).

Al met al zat je door die rode draad en de vreemde ontmoetingen die de Voyager vaak had elke week weer voor de buis om te kunnen genieten van hun avonturen. Omdat Janeway geen contact heeft met Starfleet moet ze de regels soms buigen. Dat gaf af en toe wat conflicten tussen en met Vulcan Tuvok (Tim Russ, iCarly) en Mens Chakotay (Robert Beltran, Big Love). Ook de ontmoetingen met de Borg zijn spannend te noemen. Janeway zal soms moet samenwerken met de vijand om te krijgen wat ze wil, een snelle weg naar huis. Ook voorraden en energie leveren de nodige problemen op voor Voyager, maar elke aflevering is een stapje dichter bij huis. Mens Tom Paris (Robert Duncan McNeill, Chuck) en Mens Harry Kim (Garrett Wang), en de vele bemanningsleden en Delta Kwadrant wezens die we voorbij zien komen zorgen voor de vrolijke en soms serieuze noot.

Star Trek Voyager was zeven seizoenen lang een waardige opvolger van Star Trek: Next Generation. Janeway doet niet onder voor de barse Picard en ook Tuvok, Chakotay en B’elanna zijn waardige opvolgers van hun beroemde voorgangers uit eerdere Star Trek reeksen. Gelukkig hebben ze met Voyager eigenlijk niets veranderd aan het concept, ze hebben alleen een rode draad toegevoegd en dat heeft prima gewerkt. Helaas merk je net als met alle andere Star Trek series dat de techniek hun heeft ingehaald. Het is nu wachten op een verse serie die van mij uit het zelfde vaatje mag tappen.

7 punten voor 7 ruimtelijke seizoenen.
Volg Star Trek: Voyager
Endgame (2)