8.5
Peter Rotthier geeft "Star - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Peter Rotthier op 12 Oktober 2017.
3
0

Star - Seizoen 1

Star vertelt het verhaal van drie jonge zangeressen die samen hun weg zoeken naar de top van de muziekindustrie. Met vallen en opstaan slagen ze er in hun carrière te lanceren tijdens de twaalf afleveringen die dit debuutseizoen rijk is.

Star
© FOX

Aan het begin van het verhaal maken we kennis met Star Davis (Jude Demorest, Dallas), die meerderjarig is geworden en de deur van de pleeghulp waarin ze al jaren zit achter zich dicht trekt. Ze is een begenadigde zangeres en wil carrière maken in de muziek. Ze gaat op zoek naar haar zus Simone (Brittany O’Grady, The Messengers) die ondergebracht is bij een pleeggezin. Wanneer ze Simone vindt, wordt die net gemolesteerd door haar pleegvader. Star steekt de man neer en vlucht met Simone weg.

Het duo maakt tijdens hun vlucht kennis met Alexandra Crane (Ryan Destiny - Low Winter Sun) de dochter van een gevierde artiest en producer gespeeld door Lenny Kravitz. De meisjes besluiten om samen een groep op te richten en trekken naar Atlanta waar ze onderdak vinden bij Carlotta Brown (Queen Latifah), de vriendin van de moeder van Star en Simone. De moeder van de twee zusjes was vroeger ook een begenadigde zangeres. Zij kon de druk van het sterrendom echter niet aan en ging ten onder aan drugs.

Aanvankelijk probeert Carlotta de meisjes tegen te houden, omdat ze weet welke adders er onder het gras zitten in de muziekindustrie. Star, Simone en Alexandra geven echter niet op en gaan in zee met Jahil Rivera (Benjamin Bratt, Modern Family), een dubieuze manager.

Denk nu niet dat Star een pure muziekserie is geworden, de muziek mag dan wel de leidraad zijn om het verhaal van de drie meisjes en hun entourage te vertellen. Star is vooral een meeslepende dramareeks waarin heel wat gebeurt terwijl het trio zijn eerste stappen in de muziek zet.

Star
© FOX

De reeks heeft aandacht voor heel wat sociale problemen die in de huidige tijdsgeest schering en inslag zijn. Je hebt natuurlijk de vast ingrediënten als moord en wraak. Er is echter ook ruimte voor geweld in een relatie of de strijd van een jongeman die vrouw wil worden. De makers schuwen ook de grote problemen niet, zoals het onnodige geweld van Amerikaanse politiemensen ten opzichte van de zwarte medemens.

We kunnen dan ook concluderen dat Star een aanwinst is in het televisielandschap. De mix van musical en drama werkt perfect en de songs die de dames brengen mogen er zeker zijn. Queen Latifah blijkt naast een begenadigd artiest ook een meer dan degelijke actrice te zijn en domineert zowat alle scenes waarin ze meespeelt. Niet dat ze de anderen van het scherm speelt, die doen niet echt voor haar onder.

Het is dan ook meer dan terecht dat deze serie verlengd werd en hopelijk krijgen we hetzelfde hoge niveau voorgeschoteld in het tweede seizoen.
Volg Star
When the Levee Breaks