5
anonymous geeft "Stalker - Seizoen 1" een 5.
Geschreven door anonymous op 30 Mei 2015.
0
0

Stalker - Seizoen 1

Kun je een seizoen lang je afleveringen vullen met stalken? Blijkbaar niet. CBS heeft Stalker namelijk een halt toegeroepen. Kun je dit een verassing noemen? De serie kreeg de slechtste (lees: meest vernietigende) recensies van dit seizoen. Rotten Tomatoes zegt het volgende: "Stalker is chock full of perverted subjects and ugly storylines, making it hard to watch even for those who like to watch." Vrij vertaald: "Stalker zit vol met perverse onderwerpen en lelijke verhaallijnen. Dat maakt het kijken moeilijk, zelfs voor degenen die graag kijken." De serie verscheen op meerdere slechtste serie van 2014 lijsten. Er werd zelfs gevraagd om een boycot. Tot overmaat van ramp werd de serie na de zeventiende aflevering van het uitzendschema gehaald. CBS had er geen vertrouwen meer in en verving de serie voor CSI: Cyber. Het duurde maanden tot de serie terugkeerde. Kijk, toen wist je eerlijk gezegd al hoe laat het was; daar hoefde je niet voor op je klok te kijken. Een verassing; nee, eerder een kwestie van tijd. De feiten liegen niet, cijfers al helemaal niet. Na The Following is dit de tweede serie dit televisieseizoen van Kevin Williamson dat verdwijnt naar het televisiekerkhof (vermoedelijk om daar nietsvermoedende series te stalken). Ach ja, Dylan McDermott en Maggie Q hebben er een relatie aan over gehouden, dus voor sommigen loont stalken dan toch.

In Stalker volgen wij de agenten van de Threat Assessment Unit (TAU). Maggie Q (Nikita) speelt Beth Davis. Dylan McDermott (Hostages) speelt rechercheur Jack Larsen. Hun team is belast met het opsporen van stalkers. Beiden zijn eveneens bekend met het thema, maar niet op dezelfde wijze. Beide agenten hebben daarnaast een moeilijk privé-leven. Beth verwerkt zelf nog een traumatische ervaring en Jack heeft een niet zo goede relatie met de moeder van zijn kind. De TAU onderzoekt elke aflevering een andere zaak, maar de overkoepelende verhaallijn is het verleden van Beth. De vrouw die stalkers voor het gerecht probeert te brengen, wordt namelijk zelf ook gestalkt. Vrij ironisch, eigenlijk. Stalker heeft in ieder geval goed gekeken naar de Vocational Irony Narrative.

De pilot van Stalker is de slechtste pilot die ik dit televisieseizoen heb gezien. Exploitatief, goedkoop, te makkelijk, cliché, voorspelbaar en nog meer: de pilot is het allemaal. Het is het type aflevering die meteen een grote groep kijkers kan afschrikken en niet meer laat terugkeren. Iets wat niet de bedoeling is van een pilot. Maar goed, negatieve publiciteit is ook publiciteit. Vaak vergeten wij dat de kwaliteit van een serie geen moer uitmaakt; het gaat om de cijfers. Dat is de enige reden dat toiletpapier als Under the Dome nog op televisie is. Toch besluit ik vaak door te kijken om te zien of een serie ook een andere versnelling kan vinden. Stalker is blijven steken in de eerste versnelling en heeft toen de motor opgeblazen. Alles wat na de pilot komt is zeker beter dan de introductie, maar geen enkele aflevering weet eruit te springen. Hoeveel variatie kun je hetzelfde gegeven namelijk geven? De afleveringen worden grotendeels op dezelfde manier verteld. Als je er een hebt gezien, heb je eigenlijk ook de rest gezien. Het verloop van een aflevering wordt te snel duidelijk. De stalkers hebben nog net geen shirtje met 'ik ben de stalker' erop. Zij schreeuwen nog net geen 'kiekeboe'. Deze serie is té voorspelbaar. Zij weet niet te verassen óf een frisse invulling te geven aan het concept. Stalker laat perfect het manco van procedurals zien: als de losstaande zaken niet enerverend zijn valt de hele serie in het water.

Wel moet gezegd worden dat de verhaallijn rond Beth zeker niet slecht is. Maggie Q probeert het beste te maken van niet hoogstaand materiaal. Zelfs Dylan McDermott (die niet de beste acteur is) valt hier te pruimen. McDermott is het type acteur dat nooit een project zal verheffen, maar redelijk uit de voeten kan als er niet teveel van hem gevraagd wordt. Helaas blijven Mariana Klaveno (rechercheur Janice Lawrence) en Victor Rasuk (rechercheur Ben Caldwell) kartonnen personages. Beide personages worden dit seizoen helemaal niet uitgediept. Zij assisteren Beth en Jack, maar hun leren kennen? Nee, dat gebeurt niet. Stalker slaagt er niet in om je te laten geven om een van de hoofdrolspelers. Dat is funest. Zeker als verwacht wordt dat wij ons het lot van hen aantrekken. Kevin Williamson heeft met deze serie, naar eigen zeggen, aandacht proberen te geven aan stalken. Spijtig is het daarom dat de meeste aandacht uitgaat naar hoe slachtoffers gestalkt worden, niet aan hoe zij eronder lijden. Want de slachtoffers zijn zó inwisselbaar dat een GWK-kantoor jaloers zou worden. Zij zijn alleen maar kanonnenvoer waar een stalker achter aan kan rennen of waar een stalker zich bij onder het bed (of in de kast) kan verstoppen. Het feit dat Stalker daarnaast alles voor de kijker uitspelt doet de serie ook absoluut geen goed. De rechercheurs vertellen je de motieven van de daders, maar laten je niks zelf ontdekken. Het is dé zonde van broadcasttv; de kijkers worden te vaak bij de hand gepakt omdat er niet op vertrouwd wordt dat wij het zelf begrijpen.

Tegen het eind van het seizoen verschijnt zelf Oscarwinnaar Mira Sorvino (Mighty Aphrodite) ten tonele. Als FBI-agent Vicki Gregg neemt zij het tijdelijk over van Beth. Het is duidelijk dat Sorvino bij de vaste cast zou gaan behoren, want de serie sluit af met een cliffhanger omtrent haar persoon. Een cliffhanger die voor altijd zal blijven hangen nu al deze acteurs op zoek kunnen naar een nieuwe werkgever. Laten wij eerlijk zijn: Stalker zou nooit een diepgaande serie worden, je houdt jezelf voor de gek als je denkt van wel. Maar de serie had wel meer moeite mogen doen om het publiek erin te trekken. De kijkcijfers namen gestaag af, omdat de serie gewoon weinig te vertellen had/heeft. Het is vrij makkelijk om elke aflevering naar iemand te gluren of achter iemand aan te rennen. Het is echter moeilijker om relevant te maken waarom de kijker zich überhaupt druk moet maken waarom er achter iemand aan gerend wordt. CBS zag de cijfers en dacht er blijkbaar hetzelfde over. Zodoende is dit een serie die geruisloos zal aanschuiven op het televisiekerkhof. Het is een serie die geen indruk heeft weten te maken. Een serie die op de lange termijn niet herinnerd zal worden, omdat het geen herinneringen heeft achter gelaten. Stalker stalkt nu vast series in de televisie-hell. Helaas zijn óók zij daar niet onder de indruk.
Volg Stalker
Love Kills
Love Kills