7
Mandy Gelling geeft "Stalker - Seizoen 1 (Eerste deel)" een 7.
Geschreven door Mandy Gelling op 18 december 2014.
0
0

Stalker - Seizoen 1 (Eerste deel)

Nou dat was wat, toen de eerste aflevering van Stalker uitgezonden was. De protesten waren niet van de lucht en er werd zelfs geëist dat CBS de serie zou cancelen. Gelukkig heeft CBS daar geen gehoor aan gegeven want met de serie Stalker is niet heel veel mis. Het lijkt zijdelings op Criminal Minds, niet met seriemoordenaars maar met stalkers. En stalkers van allerlei kaliber. Vrouwen en mannen die niet alleen vrouwen achtervolgen maar ook kinderen en mannen. Of stalkers met dubieuze bedoelingen. Vrouw onvriendelijk is het zeker niet en het geeft ook zeker geen richtlijn aan potentiële stalkers.

Waarom dan al die ophef? Eerlijk gezegd moet ik dat antwoord schuldig blijven. Misschien zijn de criticasters overwegend man en willen ze graag laten zien hoe vrouwvriendelijk ze zijn. Nee, onzin natuurlijk. Maar na het eerste deel te hebben gezien moet ik zeggen dat zelfs Dylan McDermott (Hostages) als Jack Larsen het toch niet zo slecht doet als ik in de eerste paar afleveringen dacht. Maggie Q (Nikita), die Beth Davis speelt, is goed op dreef als drijvende kracht van het TAU-team (Threat Assessment Unit). Het samenspel tussen beide spelers was in het begin wat stroef, maar ik heb een flauw vermoeden dat dat expres zo is gedaan, want het werkte bij mij als kijker.

Jack, die eerder werkte in New York, komt het team van Beth in Los Angeles versterken. Waarom hij dat doet blijft veel vraagtekens oproepen, maar uiteindelijk wordt het één en ander duidelijk. Ook Beth is een vrouw met een traumatische achtergrond. Ze doet dit werk met een reden en dat wordt ook langzaam steeds duidelijker. De rode draad van die twee wordt prachtig weergegeven. Janice Lawrence (Mariana Klaveno, Devious Maids) is de rustigste van het stel en wekt ook geen verdenkingen op. Haar collega Ben Caldwell (Victor Rasuk, How to Make It in America) geeft die verdenking wel. Zijn vijandigheid tegenover Jack doet mij vermoeden dat daar meer achter zit.

Stalker is een goede middenmoter als je denkt aan alle andere politieseries die er al zijn. En in bijna elke andere crimeserie komen stalkers voor, alleen in Stalker krijgen ze een plek. Als kijker krijg je een kijkje in het brein van een stalker, waarom doet die persoon dat, wat drijft hem of haar. Ook krijg je een duidelijk beeld wat stalken met een persoon kan doen, ook als de stalker allang uit het beeld is. Beth en haar team leggen oorzaak en gevolg bloot en dat is soms niet fraai. Maar dat hoeft ook niet, de seriemoordenaars uit eerder genoemde Criminal Minds zijn ook niet fraai. Een stalker kan ook een triest persoon zijn, zoals die uit de tweede aflevering.

Maar het TAU team staat klaar voor de slachtoffers met raad en daad en een prima dosis empathie. Ik blijf vinden dat deze serie noch vrouwonvriendelijk is, noch het stalken promoot. Het is een goed in elkaar gedraaide crimeserie die hier en daar wat schoonheidsfoutjes heeft. Maar welke serie is wel perfect? De muziek is in deze serie ook prima gekozen en de suggestieve manier van de cameravoering maakt dat je achter iedere boom een stalker verwacht. Ik denk dat het terecht is dat Stalker een volledig seizoen heeft gekregen, zo kan het tot wasdom komen.

7 punten omdat deze serie het volgen waard is.
Volg Stalker
Love Kills