7
Conan Miller geeft "SS-GB - Miniserie (DVD)" een 7.
Geschreven door Conan Miller op 6 juli 2021.
4
0

SS-GB - Miniserie (DVD)

SS-GB is een miniserie uit het ‘wat als Duitsland de Tweede Wereldoorlog had gewonnen’-genre. Het resultaat is een wat onevenwichtige vertelling die hier en daar wat steken laat vallen, maar desondanks de moeite waard is.

De Britse schrijver Len Deighton kennen we vooral van zijn spionageromans. Het minder bekende SS-GB is een fictief, maar op historische feiten gebaseerd verhaal uit 1978. De titel is een combinatie van de afkortingen van het Duitse Schutzstaffel en die van Great Britain. Ofwel, de Britse onderafdeling van de gevreesde SS.

Net als zovelen vroeg Len Deighton zich af wat er gebeurd zou zijn als de Duitsers de uiterst belangrijke Battle of Britain hadden gewonnen. Hypothetisch, jazeker, maar het heeft destijds echt heel weinig gescheeld. Na het verslaan van de Britse luchtmacht had Hitler vrijwel ongestoord zijn Operatie Seelöwe (de invasie van Groot-Brittannië) kunnen uitvoeren. Europa zou er heel anders uit hebben gezien als dit destijds was gelukt.

In SS-GB is bijna heel Groot-Brittannië bezet gebied. Het is logisch dat zo’n groot gebied een eigen SS-afdeling krijgt. Duitsland liet in bezette gebieden zoveel mogelijk van de bestaande organisatie intact, uiteraard streng aangestuurd en gecontroleerd door de eigen onderdelen. In deze serie houdt de SS een streng oogje in het zeil op het reilen en zeilen van de Britse politie.

De hoofdpersoon van deze serie is hoofdinspecteur van politie Douglas Archer (Sam Riley, Tinkershrimp & Dutch). Deze voormalig protegee van de ervaren rechercheur Harry Woods (James Cosmo, His Dark Materials) is nu zelf hoger in rang, maar beide mannen werken nog altijd respectvol samen.

Aan het begin van de serie zijn de nazi’s al even de baas en de nieuwe organisatiestructuur is een gegeven. De Britse politie mag hun werk blijven doen, maar wel onder toezicht. Wie meewerkt heeft geen slecht leven, al zal hij soms in tweestrijd zijn met zijn persoonlijke principes. Douglas lijkt hier geen moeite mee te hebben, wat niet iedereen hem in dank afneemt.

Dan wordt er een moord gepleegd en Douglas gaat met Harry aan de slag. Hierbij valt op dat de SS opvallend veel interesse in de zaak heeft. Douglas wordt gedwongen om samen te werken met een SS-officier, Dr. Oskar Huth. Dit is een ijskoude killer, maar de ingehouden manier van acteren van Lars Eidinger (Ich und die Anderen) geeft regelmatig een glimp van een gepassioneerde en ontwikkelde man. Hij doet zijn plicht, maar het is niet duidelijk of hij daar altijd zelf achter staat. Er is duidelijk een band tussen hem en Douglas, maar hoever mogen zij zichzelf blootgeven?

Douglas wordt door deze samenwerking ook door zijn eigen collega’s gezien als een verrader, een collaborateur. Dat zet hem in een positie waarbij hij niemand meer kan vertrouwen. En hoewel hij zijn eigen redenen heeft om de nazi’s te haten, zal hij zijn persoonlijke mening toch zorgvuldig verborgen moeten houden voor de SS.

Douglas wordt door deze samenwerking ook door zijn eigen collega’s gezien als een verrader, een collaborateur.

En dan is er nog de opgeblazen commissaris Fritz Kellerman (Rainer Bock, Das Boot), de Duitse superieur van Douglas. Ondanks zijn ogenschijnlijk vriendelijke houding vermoed je al snel dat hij een egocentrische overlever is met een geheel eigen agenda. Een windvaan die met alle winden meewaait, maar die je nooit mag onderschatten.

Verder zijn er nog wat romantische escapades die aanvoelen als verplichte kost en die weinig realiteit toevoegen aan het geheel. Vooral bij de Amerikaanse journaliste Barbara Barga (Kate Bosworth, The I-Land) kreeg ik het gevoel dat hier een onvolledig verhaal werd verteld, in de hoop het allemaal lekker mysterieus te houden.

Tijdens zijn onderzoek moet Douglas rekening houden met de verschillende partijen die hem nauwlettend in de gaten houden. Zowel de Duitse politie, de SS en het leger, alsook de Britse verzetsstrijders, allemaal zullen ze niet aarzelen om hem te vermoorden wanneer ze daar voldoende reden toe zien. En alles wordt nog complexer voor hem als blijkt dat er – gelijktijdig - verschillende plannen zijn om de Duitse bezetting tot een einde te brengen en de vrije wereld de bewapeningswedloop te laten winnen.

In de loop van zijn onderzoek wordt het voor Douglas steeds duidelijker dat er een enorme rivaliteit heerst tussen de SS en de Duitse legeronderdelen. Het Britse verzet doet er alles aan om die rivaliteit verder uit te spelen, geholpen door de aristocratie en de diplomatieke dienst. Dan wordt Douglas gevraagd om te helpen bij een gedurfde ontsnappingspoging. Een succesvolle operatie zou zelfs het einde van de oorlog kunnen betekenen, maar hoe kan hij helpen met zoveel vijandige ogen op hem gericht?

Het resultaat is een serie die meer op een complex spionageverhaal lijkt dan op een politieonderzoek in oorlogstijd. Ik hoopte meer op een serie in de stijl van Foyle’s War, maar misschien nog iets realistischer en serieuzer. Zo goed als die serie vond ik SS-GB zeker niet. Dat komt mede door de wat houterige manier van acteren van Sam Riley. Hij probeert Douglas gestalte te geven als een ijskoude, beheerste man die moet balanceren over het dunne koord tussen zijn persoonlijke gevoelens en ogenschijnlijke sympathie voor de Duitse zaak. Dat lukt maar ten dele, niet in het minst omdat je na een tijdje gaat vermoeden dat hij helemaal geen persoonlijke gevoelens heeft. De diepere laag die Michael Kitchen aan Foyle kon geven mis ik bij Sam Riley.

Een ander minpuntje vond ik dat de serie poogt een levensgevaarlijk kat-en-muisspel af te beelden, maar daarbij zoveel verhuld dat het nergens echt spannend wordt. Ja, er zijn consequenties voor wie gepakt wordt, maar toch voelt het maar zelden als een echte dreiging. The Man in the High Castle, ook een what-if-serie die de nazi’s laat winnen, slaagde daar veel beter in. Die onderhuidse dreiging voelde ik maar zelden in SS-GB.

Ja, er zijn consequenties voor wie gepakt wordt, maar toch voelt het maar zelden als een echte dreiging.

Is dit daardoor een slechte serie? Nee, zeker niet, maar ik heb het gevoel dat er soms iets ontbreekt aan de serie. Sommige verzetsstrijders lijken zich wel erg gemakkelijk te kunnen bewegen door de stad. Of is dat een trucje van de Duitsers om beter in kaart te krijgen wie bij wie hoort? Hoe dan ook, iets meer karakteropbouw en een betere verhaalontwikkeling had deze serie naar een veel hoger niveau kunnen kiezen.

Een compliment moet echter zeker wel gegeven worden aan de afdeling die de kleding en de decors heeft verzorgd. Alles ziet er goed uit, soms bijna te goed. De pakken van Sam lijken mij wat te duur voor een hoofdinspecteur, zeker tijdens oorlogstijd. Wie daar minder gevoelig voor is zal er echter juist van kunnen genieten.

Afhankelijk van de streaming service is dit een serie in vijf of zes delen. Ik heb de serie bekeken vanaf de BBC dvd-box. In deze dvd-box zitten twee dvd’s met ieder drie delen, in totaal dus zes delen van circa 50 minuten zoals ze voor de Duitse televisie zijn gemonteerd. Er staan geen extra’s op de schijfjes. Het geluid is 5.1 Surround Sound en de Engels en Duits gesproken afleveringen kunnen bekeken worden met Nederlandse ondertiteling.
Volg SS-GB
Episode 5
Episode 5