7.5
Ron Schoonwater geeft "Springfloden - Seizoen 2 (DVD)" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 januari 2019.
1
0

Springfloden - Seizoen 2 (DVD)

Het tweede seizoen van Springvloed (Springfloden) omschrijven levert direct een dilemma op. Het eerste seizoen was een goed voorbeeld van een Scandinavische topserie. Hoewel het tweede seizoen dezelfde basis en hoofdrolspelers kent, zijn er toch bedenkingen over het niveau.

Die bedenkingen komen vooral door het volgende: het verhaal is spannend en intens maar volgt het bekende stramien van een detectiveserie. Zonder al te veel te vertellen, want dat verklapt het plot. Een voorbeeld is dat het verhaal twee sporen kent, ook al is duidelijk dat die sporen natuurlijk met elkaar verbonden zijn. Jammer genoeg lopen de twee verhaallijnen soms wat fragmentarisch door elkaar. Zo kan het ene verhaal plotseling een aflevering of twee niet belicht worden. Soms is daardoor ook een hoofdrolspeler tijdelijk helemaal uit beeld.

Springfloden
© SVT

De verfilming van de bestseller De Derde Stem van Cilla en Rolf Börjlind is in die zin geslaagd.

Vreemd genoeg zijn bovenstaande bedenkingen over het verhaal juist de kracht van het eerste seizoen. De keuze om niet voor één hoofdkarakter te kiezen, maar voor een aantal mensen, leverde sterk drama op. Ook deze keer zijn de persoonlijke verhalen achter de personages de kracht van Springvloed. Er komen dit seizoen zelfs een aantal hoofdrolspelers bij. De serie gaat ook nog eens over de grens naar Frankrijk. Misschien is dat wel het probleem. De bedenkers achter Springvloed lijken iets te geforceerd op zoek naar verschillende verhaallijnen.

Toch is Springvloed nog steeds een goede serie. Het blijft tot het einde onduidelijk wie de dader is. Sterker nog, even lijkt het verhaal zover afgedreven van het oorspronkelijke verhaal dat de kijker bang mag zijn dat het nooit bekend wordt wie Bengt Sahlman vermoord heeft. Gelukkig blijkt Springvloed een afgerond einde te bieden.

Springfloden
© SVT

Van begin tot het einde van dit seizoen weet men de spanning te bewaren en zijn de persoonlijke ontwikkelingen interessant om te volgen. Bovendien blijkt de verbinding tussen de twee verhaallijnen op het einde logisch. In die zin is de verfilming van de bestseller De Derde Stem van Cilla en Rolf Börjlind geslaagd. Voor fans van het genre en Scandinavische series is dit seizoen weer een absolute aanrader. Toch blijft er dat dilemma...
Volg Springfloden
Episode 10
Episode 10