anonymous geeft "Spinning Out - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door anonymous op 19 februari 2020.
8
0

Spinning Out - Seizoen 1

'Skating is like breathing. I can't imagine not doing it. And if I stopped, I feel like drowning' - Kat Baker

Kunstschaatsen; ik vind het een prachtige sport. Elegant beweegt het paar zich over het gladde ijs, waarbij zij een eenheid vormen en als het ware een klein toneelstuk vertonen. Diverse prachtige sprongen en adembenemende liften worden tentoongesteld. Het ziet er zo gemakkelijk uit, maar het is een topsport, dat het uiterste van de schaatser vraagt. Daarnaast moet je goed in je vel zitten, vertrouwen hebben in je partner, en is het hebben van een goede coach de belangrijkste schakel.

Spinning Out

In Spinning Out volgen we Kat Baker (Kaya Scodelario, Skins) een jonge vrouw met een veelbelovende carrière als kunstschaatser. Haar ultieme droom is het behalen van de Olympische spelen. Daarvoor moet ze een hoop opgeven. Haar moeder Carol (January Jones, Mad Man) is niet alleen haar moeder en coach, ze is ook bipolair, daardoor draaft ze vaak door in het trainen van haar dochters. Want ook Kat's jongere zusje Serena (Willow Shields, The Hunger Games) schaatst en is daarmee de rechtstreekse concurrente van Kat.

Dat ze Justin al kent werkt ook niet mee

Kat is een schaatser, die alles naar haar hand wil zetten en heeft daarnaast, net als haar moeder, ook een bipolaire stoornis. Schaatsen is voor Kat haar hele leven, of liever gezegd haar zuurstof. Als door toeval wordt ze ontdekt door de Russische coach Dasha (Svetlana Efremova, The Americans), en krijgt Kat de kans om zich te plaatsen voor de voorronden van de Spelen. Enige wat Dasha van haar vraagt is dat Kat samen met Justin (Evan Roderick, Arrow) een schaatspaar vormt. Voor Kat, die haar toekomst uitgestippeld heeft, is dit een enorme ommezwaai, en dat ze Justin al kent werkt ook niet mee.

Als je denkt dat Spinning Out alleen draait om kunstschaatsen, dan zit je helemaal verkeerd. Spinning Out draait namelijk om familiebanden, psychische problemen en het ondanks je beperkingen je dromen na willen jagen. De serie geeft je een blik door de ogen van iemand met een bipolaire stoornis, en laat zien hoe familie, relaties en vrienden hieronder lijden.

Spinning Out

Toch heeft Spinning Out prachtige beelden van kunstschaatsen. Elke kür worden zo mooi in beeld gebracht, dat je je afvraagt of de acteurs zelf op de schaats staan. Het schaatsen wordt voor het overgrote deel gedaan door stuntmensen, maar dat mag de pret niet drukken. Spinning Out ging op nieuwjaarsdag 2020 in première op Netflix en een maand later maakte Netflix bekend dat Spinnig Out geen tweede seizoen krijgt. Dit terwijl de serie toch erg goede reviews kreeg.

Laat je niet afschrikken door het niet vernieuwen van de serie

Ik heb heel erg genoten van Spinning Out, misschien mede door mijn liefde voor schaatsen. Zelf was ik vroeger hele weekenden te vinden op de schaatsbaan, en was het altijd mijn droom om kunstschaatser te worden, helaas bleef het bij een droom. Spinning Out grijpt je regelmatig bij de keel, laat je verbazen en ik heb wel een traan gelaten om het heftige leven van Kat. Ondanks dat er geen tweede seizoen komt, kan ik je aanraden deze serie te gaan kijken. Laat je niet afschrikken door het niet vernieuwen van de serie. Ga ervoor zitten en geniet van deze prachtige, mooie, sportieve en met vlagen dramatische serie.

Voor het originele verhaal, het acteerwerk, het camerawerk en de prachtige schaatsmomenten, geef ik Spinning Out een 8,5.
Volg Spinning Out
Kiss and Cry