7
anonymous geeft "Southland - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 23 september 2014.
0
0

Southland - Seizoen 1

In dit eerste seizoen wijst alles erop dat Southland een erg sterke serie kan worden. Dat is het echter nog niet. De serie is oer degelijk, maar mist nog wat. Southland gaat over de politieagenten die de straten van Los Angeles schoon moeten houden. Wij volgen de agenten die op straat patrouilleren en de rechercheurs die daar weer boven staan. Aan het acteerwerk ligt het niet. De structuur van de afleveringen is interessant. Een voice-over van een van de personages leidt de desbetreffende aflevering in. Als kijkers zien wij dan hoe het verhaal zich ontvouwt, of wat de toedracht was.

Centraal staat agent Ben Sherman (Benjamin McKenzie, Gotham, The O.C.). Ben is een beginnende politieagent die de ervaren agent John Cooper (Michael Cudlitz, The Walking Dead) als partner krijgt. John leert Ben de kneepjes van het vak. Ben krijgt al snel door dat het leven van een agent niet over rozen gaat. Wij maken eveneens kennis met hun collega's. Southland laat zien hoe criminaliteit Los Angeles plaagt en welke invloed dat heeft op de bewoners. Daarnaast schijnt de serie haar licht op de privélevens van de politieagenten. Welke impact heeft hun werk op hun privéleven? En, hoe zal Ben zich ontwikkelen: is hij geschikt voor dit werk en leert hij zichzelf redden?

Southland is een boeiende zit. Niet elke kijker zal in eerste instantie gecharmeerd zijn van de opbouw van de serie. De serie neemt in veel afleveringen de tijd om op gang te komen. De meeste personages komen ruim aan bod. Dat is zeker een pluspunt. Zodoende is er voldoende screentijd voor de meeste leden die gevolgd worden. Southland komt rauw en authentiek over. De serie glorificeert het leven van deze politieagenten allerminst. Je krijgt een goed beeld van de tol die het werk eist op deze agenten. Het leven van een agent is moeilijk. De succesmomenten zijn schaars. Maar wanneer je daadwerkelijk iets voor iemand kunt betekenen, geeft dat veel voldoening. Je ziet goed uit welk hout je gesneden moet zijn om een agent te zijn. Vooral in een grote, en gevaarlijke, stad als Los Angeles.

Ondanks dat ik graag naar dit eerste seizoen heb gekeken, ben ik er niet echt betrokken bij geraakt. Southland komt in het eerste seizoen (nog) niet echt binnen. De serie weet de kijker nog niet naar het scherm te trekken. Het gaat (althans, in dit seizoen) niet 'diep' genoeg. De serie behandelt wel significante onderwerpen, maar weet die onderwerpen (nog) niet significant te maken voor de kijker. Ik ben dit seizoen teveel toeschouwer geweest. Zoals ik vaker zeg in recensies: ik wil geen toeschouwer zijn, ik wil erbij betrokken worden. Southland heeft wel personages (en acteurs) die de moeite waard zijn. Het is een sterk geacteerde serie, die vooral op dat vlak punten scoort. En let op: ik zeg geregeld 'nog', omdat het potentieel hier alom aanwezig is. De ingrediënten om uit te groeien tot een uitstekende serie zijn er. Ik ben benieuwd of Southland in het tweede seizoen meer op het spel weet te zetten voor de kijker. Dit is goed, maar ik ben ervan overtuigd dat Southland veel beter kan.
Volg Southland
Reckoning
Reckoning