7
anonymous geeft "Bordertown - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door anonymous op 26 Maart 2019.
0
0

Bordertown - Seizoen 2

Op Netflix heet deze Finse serie Sorjonen, naar de rechercheur in de serie Kari Sorjonen (Ville Virtanen). In Sorjonen zagen we in het eerste seizoen al een voorproefje van de brute moordzaken in de Finse grensstad Lappeenranta, vlakbij Rusland. In seizoen twee gaat Sorjonen eigenlijk op dezelfde voet verder in het oplossen van verschillende misdaden in zijn stad.

Zieke moordzaken in Sorjonen

Net zoals het eerste seizoen is het tweede seizoen opgebouwd uit tien afleveringen, maar in vijf delen. Elke moordzaak wordt behandeld in twee afleveringen. Wat het wel fijn kijken maakt, want de makers hebben zo meer tijd om verschillende facetten te behandelen. De eerste twee a drie afleveringen moest ik een beetje inkomen. Het was eigenlijk een kopie van het eerste seizoen en er was niet echt een opbouwende spanning. Het verhaal komt ietwat moeilijk op gang en de ontknoping verliep in mijn optiek nogal slapjes. In een Amerikaanse serie zou het oppakken van de verdachte of het redden van gijzelaars breeduit aan bod komen. Voordat ik het wist was het alweer afgelopen, jammer. Maar na de vierde aflevering komt het verhaal meer op gang en zien we ronduit zieke moordzaken voorbij komen.

Sorjonen
© YLE

Tevens komt het persoonlijke verhaal van Sorjonen meer naar voren naarmate het seizoen vordert. De bijna geniale Sorjonen is zo druk bezig met zijn werk dat hij zich niet bewust is van de persoonlijke problemen binnen zijn gezin en grote geheimen komen dan ook tot stand. Hoe kan hij dit combineren met zijn werk zonder dat zijn hoofd op hol slaat?

Daarnaast zien we een aparte verhaallijn ontstaan rondom zijn collega Lena (Anu Sinisalo), van Russische komaf. Zij mag eigenlijk Rusland niet meer in na een verontrustende zaak, maar wordt telkens het land weer in gestuurd. Met alle gevolgen van dien. Dit begint naar mijn mening in de loop van het seizoen wel een beetje vervelend te worden. Ook zijn de scenes met haar die een aantal ontknopingen hebben met de Russische onderwereld behoorlijk mak. Dit had wat mij betreft wel wat spectaculairder gemogen.

Spannende momenten niet goed benut

Tevens zien we ook weer dat het seizoen toewerkt naar een persoonlijk complot. In het eerste seizoen werd het gezin van Sorjonen ook geconfronteerd meer de misdaden waar hij mee te maken krijgt in zijn werk. Ook in dit seizoen komt dit weer terug, op een vrij bijzondere manier als je het mij vraagt. Zoals hierboven beschreven ontstaat er wat frictie binnen het gezien, maar ineens is daar de situatie waar je bijna het hele seizoen op wacht. Ook dit verloopt wat chaotisch en spannende momenten worden niet genoeg benut.

Desalniettemin maakt het Sorjonen nog steeds wel spannend en leuk om te kijken. Daarom toch een 7. Ik weet alleen niet of ik seizoen drie nog ga kijken.
Volg Sorjonen
Chess Story (2)