7.5
Bo Verhoef geeft "Soof: Een Nieuw Begin - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Bo Verhoef op 13 januari 2018.
1
0

Soof: Een Nieuw Begin - Seizoen 1

Na twee succesvolle bioscoopfilms in 2013 en 2016 is Soof terug met een heuse televisieserie: Soof: Een Nieuw Begin. In de serie zien we dezelfde karakters terug, zoals Soof (Lies Visschedijk, Gooische Vrouwen), haar ex-man Kasper (Fedja van Huêt, Nieuwe Buren), haar moeder Hansje (Anneke Blok) en Gerrit (Dick van den Toorn) en natuurlijk Soof haar zwakke plek, choreograaf Jim (Dan Karaty). Ook de kinderen van Kasper en Soof, tweeling Bing en Dies (Brent en Niek Schoemaker) en Sacha (nu gespeeld door Roos Dickmann) zijn weer van de partij.

Een familie die van alles meemaakt, met veel herkenbare momenten voor de kijkers, blijkt nog altijd de formule voor een enorm succes te zijn

De serie gaat verder waar de tweede film eindigde. In de eerste afleveringen zien we dat Kasper weer bij Soof intrekt, omdat zijn eigen ‘huis’ onbewoonbaar wordt verklaard. De kinderen zijn blij met de komst van hun vader en Soof vindt het eigenlijk ook wel handig. Vooral als ze besluiten om de zolder te verbouwen tot vertrek en Kasper zich hiermee bezig gaat houden. Toch is het misschien niet de beste oplossing. Soof gaat namelijk haar eigen restaurant openen en er moet nog heel veel geregeld worden. En dan is zo’n verbouwing boven het restaurant niet heel handig. In het restaurant leren we tevens Joy (Barbara Sloesen, GTST) kennen, een goede vriendin van Soof en tevens keukenhulp.

De volgende afleveringen gaan in op de opening van het restaurant en de ontwikkelingen van de verbouwing en haar familieleden. Kasper wordt ineens wel heel close met klusmaatje Josine (Elise Schaap), Sacha gaat bij het corps, maar wil niet meer studeren, de zonen gaan naar de brugklas waar ze niet heel goed presteren, en dan is er ook nog de altijd aanwezige moeder van Soof. Als klap op de vuurpijl komen er ook nog enkele interessante mannen voorbij, waardoor Soof helemaal niet meer helder kan nadenken. Met alle (vaak lachwekkende) gevolgen van dien. Als in de laatste aflevering dan ook nog alles dreigt te veranderen, weet je het als kijker helemaal niet meer en kan je alleen nog maar uitkijken naar seizoen twee.

Ik moet zeggen dat ik niet zeker wist of een serie wel een slim idee was. Met een film kan je heel duidelijk een verhaal van begin tot eind vertellen, maar met een serie moet je ervoor zorgen dat kijkers willen blijven kijken. De afleveringen zijn verhalen op zich, maar samen vormen ze wel een verhaal dat net zo goed een film had kunnen zijn. Los van de cliffhanger(s) op het einde dan, want een serie is geen serie zonder een heerlijke cliffhanger. Het is daarom allemaal eigenlijk veel leuker dan je van te voren had gedacht en gehoopt. Een familie die van alles meemaakt, met veel herkenbare momenten voor de kijkers, blijkt nog altijd de formule voor een enorm succes te zijn.

Soof: Een Nieuw Begin was tot nu toe alleen nog maar te zien in de bioscoop en op videoland. Heb je geen videoland of ben je niet naar de première in de bioscoop geweest (waar je één maand videoland gratis kreeg), wees dan niet getreurd! Vanaf zondag 21 januari is de serie te zien op RTL4. En daarna? Seizoen twee komt er alweer aan, dus gegarandeerd nog meer kijkplezier!
Volg Soof: Een Nieuw Begin
Lang en Gelukkig
Lang en Gelukkig