anonymous geeft "Sons of Anarchy - Seizoen 1" een 0.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
1
0

Sons of Anarchy - Seizoen 1

Van de makers van onder andere The Shield is er een serie verschenen die ons een kijkje geeft in de wereld van een beruchte motorbende. Natuurlijk is het de beleving van regisseur Kurt Setter, maar heb je altijd al een idee willen krijgen hoe het er aan toegaat in de wereld van deze stoere (veelal) met baarden getooide brigades? Dan is Sons of Anarchy een serie die je niet mag laten liggen in de winkel!

Het verhaal speelt zich af in het stadje Charming waar de motorclub Sons of Anarchy (kortweg Samcro genoemd) zijn thuisbasis heeft. Achter deze vriendelijke groep mannen die bezeten zijn van motoren en het sleutelen eraan, zit een misdaadorganisatie die vooral bedreven is in de wapenhandel. Er is sprake van rivaliserende bendes in de omgeving die allemaal hun graantje vanuit de onderwereld mee willen pikken.

De club wordt geleid door Clay; één van de oprichters van de toen nog brave variant Samcro. Maar met de jaren heeft de club stoere vrijbuiters zich ontwikkeld tot een organisatie die in elke laag van het overheidsapparaat toegang heeft. De club bestaat verder uit veteranen van het eerste uur en ook hun zoons zijn veelal verbonden aan deze familie, zoals zij dit zelf omschrijven. Een grote vinger in de bekende pap is er weggelegd voor Gemma (gespeeld door Katey Segal die we kennen als Peggy Bundy) die getrouwd is met Clay. Haar rol als 'moeder de gans' wordt uitstekend vertolkt en geeft je een totaal andere kijk op deze actrice.

Je wordt als kijker meegenomen in een verhaal achter de legale en illegale business van deze motorhelden zonder dat je het idee hebt dat je naar een stel stereotypes zit te kijken. Uiteraard zitten er genoeg bekende clichés in deze serie, maar wat Sons of Anarchy vooral aantrekkelijk maakt zijn de machtsspelletjes, de belangen, de intrigers en de verhaallijnen van de personages die erg sterk zijn verwerkt. Je merkt dat er continu sprake is van een mix tussen keiharde actie en prima verhalen.

In het eerste seizoen (dertien afleveringen) heb je al heel snel het gevoel dat je veel meer wilt zien en dat komt goed uit. Inmiddels zijn er vier seizoenen van deze serie uitgebracht (seizoen 5 gaat er ook komen), waarvan er drie in de winkel op DVD klaarliggen voor de liefhebbers. En als je er eenmaal aan begint zul je tot de ontdekking komen dat je jezelf al snel een liefhebber mag noemen!
Volg Sons of Anarchy
Papa's Goods
Papa's Goods