5.5
anonymous geeft "Sons of Anarchy - Seizoen 7" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 19 december 2014.
2
4

Sons of Anarchy - Seizoen 7

Het is voorbij... Na zeven seizoenen en tweeënnegentig afleveringen is Sons of Anarchy voorbij. Eerlijk gezegd: dat is maar beter ook. Dit is een serie die seizoenen geleden de weg is kwijtgeraakt. De leden van deze motorclub hebben vervolgens nog seizoenen lang pijnlijk op hun Harley gezeten. Als fan van het eerste uur was het voor mij moeilijk om te constateren dat de kwaliteit van deze serie steeds verder achteruit holde. Dit zevende seizoen heeft zijn momenten, maar het geheel is weer teleurstellend. Dit wordt daarom een iets langere recensie.

Na de dood van Tara (Maggie Siff, Mad Men) is Jax op een missie om Tara te wreken. Dat is hem niet kwalijk te nemen, overigens. Wat bedenker Kurt Sutter is kwalijk te nemen, is dat alle gebeurtenissen vanaf dan leunen op twijfelachtige constructies. Een man met wraakgevoelens doet ondoordachte dingen, maar Jax (Charlie Hunnam, Pacific Rim) maakt het wel heel bont. Alles gaat al mis vanaf de seizoenspremière, waarin Sutter Jax en ons wil laten geloven dat de Chinezen achter de moord op Tara zitten. Dat stelt een bloedige strijd tussen SAMCRO, de Chinese triade en andere bepalende spelers in werking. Het frappante: Jax stelt (juist nu) helemaal geen kritische vragen. Hij laat zich misleiden door iemand die, als je de geschiedenis van de serie kent, je niet op haar woord kunt geloven. Belangrijke spelers als Chibs en Bobby stellen (waar zij dat voorheen altijd deden) juist nu óók nooit kritische vragen. Onkarakteristiek laten zij zich meesleuren in slechte plots. Niet alleen Chibs en Bobby, maar zélfs Unser?! Wayne Unser… Iemand die altijd scherp was/is, ziet nu afleveringen lang niet wat recht voor zijn neus is? Het is een zwaktebod als personages verloochent worden om simpelweg het plot te dienen.

Dat alles door Gemma… Kun je een heel seizoen en de uiteindelijke uitkomst allemaal laten afhangen van een leugen? Zie het als een huis. De fundering moet kloppen wil de woning bewoonbaar zijn. Zo werkt het ook met televisie. De structurering is alles bepalend voor het verloop van een seizoen, of zelfs het verdere verloop van een serie. Was dit de geschikte toedracht om toe te werken naar de seriefinale? Sons of Anarchy had allang afscheid moeten nemen van personages als Gemma en Juice. Hen zo prominent laten figureren in deze laatste twee seizoenen is een fout geweest. Door de seizoenen heen hebben (bijna) alle personages ingeboet aan sympathie. Dat maakte het vorige, en zeker dit, seizoen een moeilijke (en frustrerende) zit, omdat het draagvlak onder de meeste personages is weg geslagen. Niemand wil kijken naar mensen wiens bloed je wel kunt drinken. Gevolg: hoofdschuddend naar het scherm kijken terwijl Jax en de zijnen weer de zoveelste ongein (voor de verkeerde redenen) uithalen.

Het hoofddoel van Jax was altijd om de MC in legaal vaarwater te brengen. Weg van het criminele leven. In dit seizoen komt Jax eindelijk in het reine met zichzelf. En, komt de serie in het reine met ons; het publiek. Het doel (laten we eerlijk zijn) was nooit om uit het criminele leven te stappen. Het is daarom fijn dat de serie erkent dat haar protagonist een slecht mens is. Iemand die zijn naasten en zijn gemeenschap veel leed heeft berokkend. Daarom is het des te jammer dat Kurt Sutter de Sons bijna nooit ter verantwoording riep. In alle seizoenen, en zeker in dit seizoen, zijn er zovelen gesneuveld. Zovelen zijn door zwakke plots in de grond gestopt. Even zoveel keren kwamen de Sons er veel makkelijker van af dan mogelijk zou kunnen zijn in dit soort situaties. De gebeurtenissen in dit seizoen zijn niet veel meer dan een kapstok die is behangen met heel veel (zinloos) geweld, verkrachtingen, verplichte wekelijkse achtervolgingscènes en (wederom) langlopende muzikale montages.

FX heeft Kurt Sutter dit seizoen wéér de vrije hand gegeven. Commerciële motivaties prevaleerden uiteindelijk boven artistieke motivaties. Want, waarom moeten alle afleveringen zo lang duren? Waarom gaf niemand Sutter een weerwoord? Met een beetje editing (zeg maar gerust twintig, óf meer, minuten schrappen per aflevering) waren de afleveringen veel krachtiger geweest. De enige aflevering waarvoor de lange speelduur is te verantwoorden is de seriefinale. Illusies van grandeur, dat is het. Obscene zelfverheerlijking die telkens erger is geworden. Seizoen zeven wisselt sterke momenten veel te vaak af met zinloosheid. Het is dat het acteerwerk onverminderd sterk is. Ondanks dat je iedereen wil schoppen op het scherm, valt er niet te ontkennen dat de acteurs uitstekend zijn. Met name Charlie Hunnam, Katey Sagal en Jimmy Smits maken het beste van, helaas, vaak matige scripts. Wat te denken van sheriff Althea Jarry. Zucht! Hoe incompetent kun je zijn. De politiediensten zijn nooit bijster intelligent, en competent, geweest in Sons of Anarchy, maar met dit personage (en haar verhaallijn met een lid van de Sons) maakt Sutter het wel heel bont.

De seriefinale is het minst grote probleem van dit seizoen, evenals de aflevering Rose Red waar een bepaald personage uiteindelijk de rekening gepresenteerd krijgt. Over het algemeen is dit seizoen voor de fans een verplicht nummertje, de niet zo fans zullen zich, waarschijnlijk, afvragen hoe wij het zolang hebben volgehouden. Toch ben ik blij dat ik de serie gezien heb, vooral dankzij de ijzersterke eerste twee seizoenen. Sons of Anarchy is ten einde.

Overige opmerkingen:

- Het kindacteurtje die Abel vertolkt is wel tenenkrommend. Het casten van kindacteurs zal altijd een groot probleem zijn in film- en televisieland. Met Abel werd dat, eens te meer, pijnlijk duidelijk.
- In alle eerlijkheid: zouden bepaalde afleveringen niet zoveel meer impact gehad hebben als er een beetje editing aan te pas kwam?
- In alle eerlijkheid (deel 2): Charlie Hunnams Engelse accent klinkt dit seizoen wel heel vaak door.
- Als Jesus richting het einde? Kurt Sutter is nooit subtiel geweest, maar mocht je de symboliek missen...