6.5
Wichita van Rijkom geeft "Snowpiercer - Seizoen 1" een 6.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 20 augustus 2020.
2
0

Snowpiercer - Seizoen 1

Snowpiercer vertelt het verhaal van een post-apocalyptische wereld. De aarde is kapot gemaakt door de mensheid wat heeft geleid tot een nieuwe ijstijd. Alleen de passagiers aan boord van de revolutionaire trein Snowpiercer zijn nog in leven. Deze trein is ooit ontworpen door ene Wilford en reist non-stop over de hele wereld. De Netflix-serie is gebaseerd op de gelijknamige Koreaanse film uit 2013 die op zijn beurt weer gebaseerd is op het Franse stripverhaal Le Transperceneige. Het eerste seizoen telt tien afleveringen.

Al bijna zeven jaar lang rijdt Snowpiercer rond. Wilford runt de boel en de rijkste bewoners zitten vooraan in de trein. Zij zijn van alle luxe voorzien terwijl de werknemers ieder hun eigen sectie verderop hebben. Er is drugsgebruik, er zijn orgies en ook ongewenste gasten. Achterin de trein, ook wel ‘the tail’ genoemd, leven de illegale bewoners van de rijdende ark. Zij wisten vlak voor vertrek aan boord te komen en leven daar sindsdien in armoede. Andre Layton (Daveed Diggs, Undone) en Josie Wellstead (Katie McGuinness, Roots) vormen de spil van de tail en dromen samen met de andere ‘Tailies’ van een beter leven met gelijkheid voor iedereen.

Er mankeert een hoop aan Snowpiercer en dan bedoel ik zowel de trein zelf als de serie.

Het filmwerk was wat apart. Het leek in het begin soms alsof scènes met een mobiele telefoon waren gefilmd. Helaas is dit niet mijn enige commentaar. Er mankeert een hoop aan Snowpiercer en dan bedoel ik zowel de trein als de serie. Extreme geluidseffecten tijdens gevechten leiden af en voelen gemaakt. Afgezaagde teksten, soapserie-blikken en stereotypische kleding (bont voor de rijkelui en donkere kleding voor de armere mensen) maken het ook niet erg overtuigend. Bovendien zijn de wisselende emoties van de personages regelmatig te abrupt. Het is allemaal wat te dramatisch en dan heb ik het nog niet eens gehad over de geloofwaardigheid van het verhaal zelf.

Melanie Cavill (Jennifer Connelly, The $treet) leidt de hospitality-afdeling en is daarnaast de stem van de trein. Eén van haar belangrijkste collega’s is de wat labiele Ruth Wardell (Alison Wright, The Americans). Samen proberen zij het de passagiers in de eerste klasse zo comfortabel mogelijk te maken. Ondertussen draagt Melanie heel wat geheimen met zich mee. De verschillende handhavers op de trein hebben ieder zo hun eigen manier om de orde te houden. Dit lukt hen redelijk, maar er broeit een opstand die Snowpiercer voorgoed zal veranderen.

Snowpiercer
© AMC

De trein laat een gruwelijk beeld zien van de mensheid die het heft in eigen handen heeft genomen.

De trein laat een gruwelijk beeld zien van de mensheid die het heft in eigen handen heeft genomen. Kannibalisme is nieuw leven in geblazen en handen worden afgevroren en vervolgens verbrijzeld als lijfstraf. Wanneer er een seriemoordenaar actief blijkt te zijn wordt Layton erbij gehaald. Door Wilford wordt hij als oud-politieagent speciaal opgeroepen om de zaak te onderzoeken. Uiteindelijk zal blijken dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Er zijn namelijk nog heel veel meer geheimen aan boord van Snowpiercer.

Ik was al voor Snowpiercer fan van Daveed vanwege zijn rol in de musical Hamilton. Mijn verwachtingen waren hoog maar helaas heeft hij deze niet kunnen waarmaken. Regelmatig komt hij houterig en emotieloos over. Dit verbetert uiteindelijk wel wat maar zijn sterke aanwezigheid op het toneelpodium voel ik niet bij zijn acteerwerk op het kleine scherm. Ook op de rest van de cast valt het nodige aan te merken. Veel van hen acteren overdreven en vaak ontbreekt de chemie tussen de personages. Het duurt daardoor langer voor je gaat meeleven met de personages en goed in het verhaal zit.

De serie toont alle mysteries in een detectiveachtige setting. Ze maken hierbij gebruik van heel veel intriges. Zoveel zelfs dat je af en toe aan het eind alweer vergeten bent waar het nu eigenlijk om ging. De uitzonderingen waren voor mij aflevering zes, negen en tien. Alleen deze drie episodes wisten de juiste emoties bij mij op te wekken. Een flinke goedmaker was de sterke cliffhanger. Deze onthult een klein beetje van wat we kunnen verwachten van seizoen twee. Dat seizoen is al aangekondigd en zal naar verwachting medio 2021 verschijnen.

Ik heb me door bepaalde afleveringen heen moeten worstelen. Toch zaten er ook episodes bij waar ik doorheen leek te vliegen. Ik vermoed dat Snowpiercer door de wisselende kwaliteit veel fans en tevens teleurgestelde kijkers zal opleveren. Zelfs tijdens het schrijven van deze recensie weet ik nog niet bij welke groep ik hoor. Ik heb ter vergelijking ook de film bekeken. Hoewel het acteerwerk daarin beter is stelt het verhaal een stuk minder voor. Er zijn dus wel verbeteringen doorgevoerd aan de serie, maar het geheel kan alsnog heel wat hervormingen gebruiken.

Snowpiercer
© AMC
Volg Snowpiercer