Ron Schoonwater geeft "Snabba Cash - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Ron Schoonwater op 21 Oktober 2022.
2
0

Snabba Cash - Seizoen 2

Het tweede seizoen van Snabba Cash flitst net iets minder dan het uitstekende eerste seizoen.

Het laat echter nog steeds goed zien hoe het snelle drugsgeld haar aantrekkingskracht behoudt. Deze keer wordt daarvoor onder andere een groep jeugdigen gevolgd die de verleiding niet kunnen weerstaan. Hun betrokkenheid komt niet zozeer voort uit het geld, maar eerder uit de status die het hen geeft. Zelfs een jongen die goed kan leren en een uitstekende toekomst lijkt te hebben laat zich door groepsdruk verleiden. Dat de drugswereld keihard is en helemaal niet zo mooi is als ze van buitenaf dachten wordt hen pijnlijk duidelijk.

Er is geen ruimte voor een romantisch beeld over de drugshandel.

Hoofdpersoon blijft echter alleenstaande moeder Leya. Zij lijkt het gemaakt te hebben in de bovenwereld. Haar bedrijf heeft de wind in de rug. Leya wordt gezien en het geld lijkt binnen te (gaan) stromen. Lijkt, want er blijkt toch een grote kink in de kabel. Het gevolg is dat Leya niet helemaal loskomt van haar criminele vrienden. Wanneer ze één kleine toezegging doet zijn de gevolgen desastreus. Voor ze het weet zit ze weer diep in de wereld van het snelle geld en gewelddadige drugscriminaliteit.

Snabba Cash

Leya's zwager Ravy staat onder druk. Er is een nieuwe sterke man op straat die de macht van hem bestrijdt. De onderlinge gevechten lijden tot veel geweld en de nodige doden. Zijn imperium wankelt. Dit komt net op het moment dat hij er eigenlijk uit wil stappen. Zijn vriendin is zwanger en Ravy wil zich daarop richten. Hij beseft zich maar al te goed dat drugscriminaliteit en een baby grootbrengen geen geslaagde combinatie zijn.

Snabba Cash (snel geld) is nog net zo snel als het eerste seizoen. Er is geen ruimte voor een romantisch beeld over de drugshandel. Wel laat de serie goed zien dat de verleidingen voor bepaalde groepen mensen niet makkelijk te weerstaan zijn. Dat is niet alleen zo voor de prototype drugshandelaar of crimineel. Snabba Cash laat namelijk zien dat door een verkeerde keuze de wereld van de criminaliteit zich meester van je kan maken. Die boodschap blijft ijzersterk.

Snabba Cash laat zien dat door een verkeerde keuze de wereld van de criminaliteit zich meester van je kan maken.

Het enige probleem bij dit seizoen is dat er iets te veel verschillende mensen gevolgd worden. Het geeft een goed beeld van hoe de drugswereld in elkaar zit. Het zorgt er echter ook voor dat er net iets te weinig aandacht is voor de karakters van al die personen. Een binding krijgen met vooral de nieuwe personages is daardoor wat lastiger. Zeker omdat het verhaal ook dit keer in zes relatief korte afleveringen van iets meer dan veertig minuten per aflevering verteld wordt. Het is een klein smetje op een verder goede televisieserie.
Volg Snabba Cash
I Know Who You Are
I Know Who You Are