Ron Schoonwater geeft "Snabba Cash - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 14 augustus 2021.
3
0

Snabba Cash - Seizoen 1

Zweedse maffiaserie die het leven aan de onderkant van de maffia laat zien.

Snabba Cash (‘snel geld’) is voor de liefhebbers een bekende titel. De boeken van Jens Lapidus en de filmtrilogie onder dezelfde naam waren al eerder een succes. De televisieserie Snabba Cash op Netflix kun je zien als een nieuwe start. Het verhaal volgt niet zozeer de boeken, maar gebruikt de boeken eerder als inspiratiebron. Enigszins opvallend omdat Lapidus zelf, samen met Oskar Söderlund, verantwoordelijk is voor deze reeks. Het levert een spannende en intense serie op die een goed inzicht geeft in de donkere onderkant van de maffia-samenleving.

Snabba Cash

Wat betreft beeld en regie heeft men erg goed gekeken naar de bekende maffiaseries. Zo is de beeldvoering schokkerig en loopt de cameraman vaak mee achter de acteur zodat je (grotendeels) het beeld krijgt te zien zoals de betreffende acteur die ziet. Het lijkt op de techniek die ook gebruikt wordt bij de bekende Italiaanse serie Gomorra. Waar de meeste maffiaseries echter gaan over de kopstukken kiest Snabba Cash voor degenen die onderaan de ladder staan. Dat zijn overigens ook de bendeleiders die het voetvolk aansturen. Ondanks hun vaak grote ego zijn ook zij niet meer dan voetvolk voor de echte kopstukken.

Alleenstaande moeder Leya (Evin Ahmad, The Rain) wil ontsnappen aan de beklemmende sfeer van criminaliteit en de achterstandswijk waar ze vandaan komt. Haar vriend is een tijd terug doodgeschoten. Leya wil zelfstandig ondernemer en rijk worden. Ze doet er alles aan om dit werkelijkheid te laten worden. Probleem is alleen dat haar cashflow onvoldoende is. Wanneer ze de kans krijgt om haar droom werkelijkheid te laten worden maakt ze een grote fout. Ze leent geld bij haar zwager Ravy (Dada Fungula Bozela, Torpederna). Ravy is leider van een stel drugsdealers en verwikkeld in een harde strijd met zijn concurrenten. Het is al snel duidelijk dat Ravy iets terugvraagt voor zijn geld.

De jonge cast weet overtuigende karakters neer te zetten.

Salim (Alexander Abdallah, Älska mig) is in de avond zanger voor feesten en partijen. Daarnaast is hij echter ook degene die voor Ravy zijn grootste vijanden executeert. Salim worstelt met zijn leven als huurmoordenaar. Zijn uitvlucht vindt hij in drugs. Als hij Leya ontmoet ziet zijn leven er ineens heel anders uit. Door haar wil hij definitief uit het wereldje stappen. De vraag is echter of Ravy hem wel wil laten gaan.

De jonge Tim (Ali Alarik) raakt verstrikt in de drugshandel en het snelle geld. Hij wordt onderdeel van de bende van Ravy als drugsrunner. Wanneer Tim een grote fout maakt wordt hij gedwongen om steeds gevaarlijkere klussen op te pakken. Als hij geconfronteerd wordt met de keiharde wereld vol met grof geweld wil hij daaruit ontsnappen. Met hulp van de met zichzelf worstelende Salim lijkt Tim een ontsnappingsroute gevonden te hebben.

Snabba Cash

Snabba Cash is een uitstekende maffiaserie die een rauw beeld geeft van de onderwereld. Het laat zien hoe gemakkelijk sommige mensen zich laten verleiden door het grote geld. Die verleiding is begrijpelijk als je al moet worstelen om te overleven of als je door welke omstandigheid dan ook vatbaar bent voor criminaliteit. Het lijkt zo leuk en spannend om snel geld te verdienen, maar de consequenties zijn groot.

De soms schokkerige beeldvoering zorgt, net als het verhaal zelf, voor dynamiek. Geweld en actie worden niet geschuwd. Het past in de lijn van het verhaal en de boodschap die de makers van Snabba Cash willen geven. De jonge cast weet overtuigende karakters neer te zetten. De drive van Leya, het geworstel van Salim en het grote ego van Ravy worden prima neergezet. Het enige minpuntje is dat de politie soms wel heel traag reageert of helemaal niet zichtbaar is. Het wordt Snabba Cash vergeven omdat de rest van het verhaal zo goed in elkaar zit.
Volg Snabba Cash
I Know Who You Are
I Know Who You Are