9
Lucas Verbunt geeft "Skam NL - Seizoen 2" een 9.
Geschreven door Lucas Verbunt op 19 juni 2019.
1
0

Skam NL - Seizoen 2

Een aantal jaren geleden stuitte ik op de Noorse serie Skam. De serie was toen aan het einde van het derde seizoen en razend populair over de hele wereld. Het was even zoeken naar een Engels ondertitelde versie, maar toen ik die had gevonden was het raak. Ik heb alle drie de seizoenen in no time gekeken en ook het laatste vierde seizoen gevolgd. Andere landen zagen wat er gebeurde met Skam en wilden niet uitblijven. Er volgde een Amerikaanse remake, een Franse, een Duitse, een Italiaanse, een Vlaamse, een Spaanse én ook een Nederlandse.

Skam NL volgt het leven van een groep jongeren in de tweede fase van een Utrechtse middelbare school. Het eerste seizoen focuste zich op Isa en dit tweede seizoen op Liv. Elke seizoen staat er een ander personage centraal. De situaties waar deze jongeren mee te maken krijgen zijn alledaags en worden simpel weergegeven. De acteurs zijn jong, ongeveer de daadwerkelijke leeftijd van hun respectievelijke personages, en waren voor Skam vrijwel onbekend. Maar daar ligt ook de kracht van deze fantastische serie.

Laten we beginnen met de mededeling dat ik niet te veel over het plot ga zeggen. Skam wordt verteld in realtime en daar zit ook de kracht. Als je live meekijkt dan komt er een nieuwe clip online op willekeurige momenten in de week, elke dinsdagavond worden de gebundelde clips uitgezonden als aflevering. Ondertussen verschijnen er WhatsApp berichten online, Instagram posts en andere content. Dit zorgt ervoor dat je elke minuut meeleeft met de personages. Het plot verraden zou dit alleen maar verpesten.

De cinematografie van Skam is magisch.

De cinematografie van Skam is magisch. De manier waarop scenes worden gefilmd is gewoon echt anders, het is die Skam manier. Het was zo in het Noorse origineel en ook in de Nederlandse remake. Bovendien voegt de manier waarop muziek wordt toegevoegd aan scenes echt iets toe aan de totaalbeleving van de serie.

Skam NL blijft vrij trouw aan het origineel, maar natuurlijk wordt het verhaal vernederlandst. Zo fietsen alle personages naar school en hebben ze het over Nederlandse muziek en televisie. Een groot verschil met het origineel was de afwezigheid van Iman (Sana is het origineel) dit seizoen. De actrice is gestopt met Skam en dus moest er een oplossing worden gevonden voor dit onmisbare karakter. Iman werd vervangen door Esra (Melisa Diktas). Een hele goede keus! Esra is een combinatie van de originele karakters Linn en Sana. Op deze manier ging Sana niet helemaal verloren én heeft het Linn een belangrijkere plek gekregen in de serie. In het origineel was ze immers een bijpersonage met weinig schermtijd.

Het is moeilijk om een overtuigend betoog te geven over iets waar je zo ontzettend enthousiast over bent. Maar ik hoop dat het toch een beetje is gelukt. Skam moet je kijken vanwege de echte personages die belanden in echte situaties, vanwege de prachtige cinematografie én de geweldige muziek. Skam moet je kijken omdat het een serie is die jongeren confronteert met heftige onderwerpen als een gebroken hart, homoseksualiteit, identiteit, religie, seksueel misbruik én vriendschap. En dan ben ik vast nog ontzettend veel vergeten.

Skam (NL)
© NPO 3

Als we het origineel aanhouden, wat tot nu toe is gedaan, dan zal het derde seizoen zich focussen op Lucas (Isak). Isak's seizoen gaf het origineel wereldwijde faam en won meerdere prijzen. De Italiaanse remake werd net zo goed ontvangen. De NTR heeft Skam NL nog niet vernieuwd met een derde seizoen, maar als ik de berichten inbox moet geloven dan kunnen heel veel mensen niet wachten. Ik ben benieuwd hoe de Nederlandse remake zal omgaan met de seksualiteitscrisis van Lucas én de geestesziekte waar het seizoen zich op focust.

Ik en vele anderen kunnen niet wachten op die vernieuwing en duimen er op los. Het tweede seizoen krijgt van mij in ieder geval een 9.0! Hopelijk gaat het derde seizoen dit weer overtreffen.
Volg Skam (NL)
Aflevering 10