9
Peter Rotthier geeft "Siren (2018) - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door Peter Rotthier op 7 juni 2018.
2
0

Siren (2018) - Seizoen 1

Siren speelt zich af in Bristal Cove, een kuststadje in Amerika dat leeft van het toerisme. De stad is vooral een trekpleister wegens zijn jaarlijkse meerminnenfestival. Die mythische wezens vormen de rode draad in de geschiedenis van het vissersstadje. Voor de doorsnee inwoner zijn de meerminnen een legende maar al vlug worden enkele inwoners met de neus op de feiten gedrukt. Meerminnen bestaan echt!

[image-93633]

Het verhaal start wanneer enkele vissers uit Bristal Cove een raar zeewezen vangen. Even later worden ze overvallen door een militaire eenheid die het monster meeneemt. Enige tijd later spoelt Ryn aan in Bristal Cove. Zij is op zoek naar haar zus, de meermin die door de overheid gevangen is. In haar zoektocht krijgt ze hulp van de maritieme biologen Ben Pownell en Maddie Bishop. Ryn is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Een van de bewoners van de stad zal dat aan den lijve ondervinden en het ook niet kunnen na vertellen. Toch tracht Ryn zich zo goed als mogelijk aan te passen aan het leven op het land.

Ondertussen wordt er in een geheime militaire basis geëxperimenteerd op haar zus Donna (Sibongile Mlambo – Teen Wolf). Leider van het project is ene Aldon Decker (Sons of Anarchy). Hij wordt betoverd door het gezang van de meermin die hij onderzoekt. Wat die betovering inhoudt zal later in de reeks duidelijk worden. Ook Ben is door Ryn in vervoering gebracht door haar gezangen, zij het om een andere reden.

Het eerste seizoen van Siren kun je verdelen in twee stukken. In de eerste reeks afleveringen staat de bevrijding van Donna centraal. Ryn leert stilaan maar zeker dat niet alle mensen slecht zijn, maar die boodschap kan ze niet overbrengen aan haar zus die alleen maar wraak wil nemen. Dit zorgt voor een confrontatie tussen de zussen onderling maar ook tussen enkele meerminnen en de bewoners van Bristal Cove.

Siren houdt ergens het midden tussen een avontuurlijke actiereeks en een horrorverhaal. De meerminnen worden aanvankelijk als monsterlijk voorgesteld en dat zijn ze ook vanuit menselijk standpunt. Dat dit met het verleden te maken heeft komen we al vlug te weten, maar van wat er precies allemaal gebeurd is, worden sporadisch maar enkele visjes opgelaten. Een ding is zeker: de werelden van de mensen en de meerminnen hebben in het verleden meermaals voor vuurwerk in het badplaatsje gezorgd en dat lijkt in de toekomst nog te gaan gebeuren.

Siren (2018)
© Freeform

De hoofdrollen in deze reeks worden ingenomen door acteurs die nog geen lang cv hebben en in de eerste paar afleveringen is dat ook te merken bij de rollen van Benny en Maddie, die aanvankelijk een beetje aarzelend overkomen. De twee acteurs groeien echter vrij vlug in hun rol en die aarzeling verdwijnt al vlug als sneeuw voor de zon. De serie zelf heeft een leuke insteek waardoor deze de doordeweekse actiereeksen overstijgt zonder onmiddellijk gebombardeerd te worden tot uitmuntend. Daarvoor mag men in het tweede seizoen wel een tandje bijsteken maar met de seizoensfinale in het achterhoofd mogen we wel op beide oren slapen.
Volg Siren (2018)
The Toll of the Sea
The Toll of the Sea