6
anonymous geeft "Silicon Valley - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door anonymous op 12 april 2014.
0
0

Silicon Valley - Eerste aflevering

HBO, de kwaliteitzender die bekend is van onder meer Game of Thrones, komt met een nieuwe komedie, genaamd Silicon Valley. Het uitgangspunt van de serie deed mij enigszins aan The Big Bang Theory denken; de serie gaat namelijk over een groep nerds, dit keer in Silicon Valley. Aangezien ik door de vele herhalingen op tv ondertussen wel een beetje uitgekeken raak op The Big Bang Theory, besloot ik deze nieuwe komedie een kans te geven. Alhoewel de eerste helft van de pilot mij niet echt kon warm maken, begon ik tijdens de tweede helft al meer sympathie voor de serie te krijgen en denk ik dat er wel potentie is om hier een goede komische serie van te maken.

De serie speelt zich dus af in Silicon Valley, het computer en technologie walhalla van Amerika. Richard (Thomas Middleditch, CollegeHumor Originals) woont er samen met een groep nerds. Terwijl hij een nietsbetekenend baantje bij Hooli heeft, een parodie op Google, heeft hij ondertussen een speciaal algoritme bedacht voor zijn app Pied Piper. Geheel door toeval zijn opeens twee partijen geïnteresseerd in zijn app en komt Richard voor een moeilijke keuze te staan. Verkoopt hij zijn algoritme voor tien miljoen dollar aan Hooli, of blijft hij baas van zijn bedrijf en verkoopt hij slechts 5% voor 200.000 dollar aan Peter Gregory (Christopher Evan Welch, Rubicon), een soort ICT legende? Aan het eind van de pilot besluit hij Gregory’s aanbod te aanvaarden en te proberen om er samen met zijn huisgenoten een succesverhaal van te maken.

Zoals gezegd, de eerste helft van de aflevering kon mij niet heel erg boeien. Dit komt doordat de personages niet goed geïntroduceerd worden. Aan het eind van de aflevering zijn ze dit nog steeds niet echt. De eerste aflevering focust voornamelijk op Richard, die eigenlijk een standaard onzekere nerd is die eraan gewend is om gepest te worden en nogal mompelt. Van de andere personages weet je nog het meest van Erlich (T.J. Miller, She’s Out of My League, The Goodwin Games). Hij heeft ooit zijn uitvinding voor veel geld verkocht en hoeft nu alleen nog maar irritant te doen, zich overal mee te bemoeien en een vreemde baard te dragen. Opvallend genoeg wordt er aan Richards beste vriend in het huis, volgens mij was dit Big Head (Josh Brener, The Internship), nauwelijks aandacht besteed en van de rest van het team waarmee we in de komende afleveringen het bedrijf gaan opzetten, zou ik niet eens de namen weten.

Wat dus overblijft om je als kijker te boeien, is de setting van Silicon Valley, een plek waar je van het ene op het andere moment miljonair kan worden. Het moment waarop Richard deze kans krijgt, was ook het moment dat ik wat meer in het verhaal kwam. Hiervoor lag de focus namelijk niet bij het verhaal, maar werd er vooral gefocust op het introduceren van deze vreemde wereld en dan vooral haar vreemde bevolking, die in de serie bestaat uit zeer excentrieke mensen en standaard nerds. Hoewel de scène waarin Gavin Belson (Matt Ross, Revolution, Big Love), de excentrieke baas van Hooli, beschrijft hoe de groepjes nerds altijd uit dezelfde types bestaat best grappig is, moet de serie wel oppassen dat ze qua humor niet in de excentrieke mensen blijven hangen. Dat wordt namelijk al vrij snel oud.

Dit zijn redelijk wat punten van kritiek. Toch denk ik dat er wel potentie zit in Silicon Valley. Het uitgangspunt van de serie is geïntroduceerd, en nu kan het echte verhaal beginnen. Ook toont de laatste scène, waarin de huisgenoten met elkaar om tafel zitten en opeens een hechte vriendengroep vormen, dat de serie het hart op de juiste plek heeft. Als ze in de komende afleveringen kunnen zorgen dat alle personages duidelijk geïntroduceerd en neergezet worden en de humor iets minder op vreemde mensen kijken gaat hangen, zou de serie best goed kunnen worden. Aangezien HBO bekend staat om kwaliteit, geef ik nog niet meteen op op deze serie, ondanks dat de pilot aflevering slechts een kleine voldoende krijgt.
Volg Silicon Valley
Exit Event
Exit Event