7.5
Nienke de Boode geeft "Silicon Valley - Seizoen 2" een 7.5.
Geschreven door Nienke de Boode op 1 augustus 2016.
1
0

Silicon Valley - Seizoen 2

Kan jij je nog een leven zonder internet voorstellen? Zonder mobiele telefoons? Zonder apps, zonder Google, zonder computers? Ik in ieder geval niet. Nu is dat misschien een beetje logisch, omdat ik informatica studeer, maar ik denk dat de meeste van jullie (zo niet allemaal) ook erg van deze dingen houden en je geen leven meer zonder kunnen voorstellen. Op mijn studie werd ik dan ook op deze serie gewezen. Want wat voor informaticus ben je als je Silicon Valley (en Mr. Robot) niet gezien hebt? Ik ben dus ook gezwicht en de serie toch maar gaan kijken. Daarna ook gelijk door met seizoen 2, want zo leuk is de serie toch wel weer.

Na de "Optimal tip-to-tip-efficiency" waar het vorige seizoen mee eindigde (mijn favoriete stuk uit het vorige seizoen) gaat het leven verder na het winnen van TechCrunch. Pied Piper moet op zoek naar investeerders om goed van de grond te komen. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en dit is daarom dan ook het onderwerp van de eerste paar afleveringen. Daar komt nog bovenop dat Hooli Pied Piper aanklaagt over intellectuele eigendomsrechten. Bovendien is Peter Gregory overleden op vakantie en komt er een nieuw hoofd van Raviga Capital; Laurie Bream (Suzanne Cryer, Two Guys and a Girl), wat alles ook niet makkelijker maakt.

Silicon Valley
© HBO

Als dan toch alles een beetje van de grond komt, is er ruimte om nieuwe programmeurs toe te voegen. Zo komt Carla Walton (Alice Wetterlund, The Interview) als eerste vrouwelijke programmeur bij het team. Het seizoen hakkelt dan een beetje verder waarbij er een soort patroon ontstaat: aan het begin wordt de cliffhanger van de vorige aflevering afgehandeld en er ontstaat weer een beetje hoop. Die hoop kent dan wat ups-and-downs tijdens de aflevering om dan weer goed hard de grond in te crashen bij de cliffhanger. Om dan in de volgende aflevering weer omhooggehaald te worden, natuurlijk.

Af en toe zaten er stukjes tussen die mijn aandacht niet vast konden houden, maar al met al vond ik het erg leuk om te kijken.

Toch is het wel een leuk seizoen. Af en toe zaten er stukjes tussen die mijn aandacht niet vast konden houden, maar al met al vond ik het erg leuk om te kijken. Gavin Belson als CEO van een Google-achtig bedrijf is echt geweldig neergezet. De scene waarin hij op televisie vertelt hoe miljardairs eigenlijk vergelijkbaar zijn met de Joden in de tweede wereldoorlog is een van de betere uit het seizoen. Ook het nieuwe hoofd van Raviga is erg goed neergezet door Cryer: een nogal sociaal onaangepast type dat eigenlijk alleen maar met cijfers om kan gaan en niet met mensen.

Verder is de serie soms toch ook wel een beetje herkenbaar: het haantjesgedrag tussen de programmeurs, waarbij niemands moeder gespaard blijft of altijd een ander de schuld krijgt van slechte code en resultaten (en iedereens code is onleesbaar, behalve die van jezelf). Ik mis alleen nog de “that’s what she said”- grappen, maar misschien zijn ze daar nog net wel volwassen genoeg voor (al denk ik van niet). Maar om dan te horen over een ziek feestje, want er waren wel 12 (twaalf!) vrouwen, en bij jezelf te denken; goh, dat zijn er best wel veel; dat maakt het wel erg treffend.

In het kort; de acteurs zijn goed, het beeld van Silicon Valley dat ze willen neerzetten werkt goed, en de verhaallijnen zijn meestal goed, al vervallen ze in een voorspelbaar ritme. De grappen zijn goed en anders dan die van een standaard sitcom. Silicon Valley probeert het vooral van absurdisme te hebben. Toch zou ik soms iets meer grappen willen zien. Mijn aandacht verslapt nog een beetje.

Een paar kleine verbeterpuntjes dus, maar al met al zeker geen slecht seizoen. Vandaar een 7.5. Ik ga seizoen 3 waarschijnlijk ook wel kijken. Het is toch wel een leuke serie. Bovendien kan ik weer meepraten op mijn studie.
Volg Silicon Valley
Exit Event
Exit Event