7.5
anonymous geeft "Silent Witness - Seizoen 21" een 7.5.
Geschreven door anonymous op 6 juni 2019.
0
0

Silent Witness - Seizoen 21

Hoe hou je een serie na twintig seizoenen boeiend? Die vraag zullen de producers van Silent Witness zich vast en zeker meer dan eens hebben gesteld. En toen kwam iemand op het idee – tenminste, zo stel ik het me voor – om seizoen 21 aan nummer twintig te linken. Wat betekent dat kijkers die dat seizoen gemist hebben, lang niet alles zullen begrijpen wat er gebeurt; in ieder geval in de eerste twee verhalen. Dus eerst maar een korte update.

In het laatste verhaal, Awakening, gaat Nikki in Mexico op onderzoek uit naar de spoorloze verdwijning van een vriendin. Ze komt terecht in een gebied dat door rebellen wordt gecontroleerd en die willen koste wat het kost aan de macht blijven. Alles lijkt erop dat Nikki’s vriendin dood is, maar Nikki wil dan toch minstens haar lichaam vinden om het te begraven. Haar onverzettelijkheid wordt haar echter bijna fataal. Ze belandt in een kist, die ogenschijnlijk diep onder de grond begraven is. Toch brengt zij het er levend van af, zij het op een nogal wonderlijke manier. Die ervaring speelt haar in de eerste verhalen van seizoen 21 nog parten. Nikki lijdt aan PTSS en is met ziekteverlof gestuurd. Maar thuiszitten is niet haar sterkste kant en daarom meldt zij zich op een dag gewoon weer in het Lyell Center; je zou het een terugkeer op therapeutische basis kunnen noemen.

Ook Jack heeft de ervaringen in Mexico nog niet verwerkt. Hij was afgereisd om haar te helpen, had alles op alles gezet om haar ‘graf’ te vinden, maar dat was hem niet gelukt. Nikki is op eigen kracht ontkomen. Jack vindt dat hij gefaald heeft en dat zit hem dwars. Anders dan Nikki is hij niet in therapie; hij verwerkt de negatieve ervaringen op zijn eigen manier. En dat beïnvloedt de sfeer aanvankelijk merkbaar. Seizoen 21 telt opnieuw vijf verhalen. In Moment Of Surrender trekt de verdwijning van Nikki’s vriendin en forensisch patholoog Sally Vaughn (Emma Fielding) aanvankelijk alle aandacht. Al snel heeft de politie een verdachte op het oog: Sally’s collega David Cannon (Julian Rhind-Tutt), die haar praktijk wil overnemen. Hij wordt uitgenodigd om bij het Lyell Center te komen werken, terwijl de politie Sally’s verdwijning onderzoekt. Aan Nikki de taak om hem in de gaten te houden. Maar dan dient zich een nieuwe zaak aan, een van zestien jaar oude nota bene.

Het tweede verhaal, Duty Of Candour, snijdt een actueel thema aan: het hacken van databases. Een reeks van tragische gebeurtenissen lijkt verband te houden met de database van een ziekenhuis, die gehackt is. Patiënten worden gechanteerd in ruil voor het bewaren van hun geheimen. De hacker wordt gevonden en opgepakt, maar zoals zo vaak is ook hier niets wat het lijkt. De grootste boosdoener komt namelijk uit onverwachte hoek.

In A Special Relationship wordt een Amerikaanse diplomaat doodgeschoten op een plein ergens in Londen. Nikki, Jack, Clarissa en Thomas moeten nauw samenwerken met de Amerikaanse ambassade en de FBI om deze moord op te lossen. En valt, zoals ook in andere seizoen al eens te zien was, niet mee. Want al lijken alle partijen hetzelfde belang te hebben, ze werken elkaar lange tijd vooral toch tegen. Maar van ‘a special relationship’ is voor Nikki wel degelijk sprake, want Matt Garcia (Michael Landes, You Are Wanted), het hoofd van de Amerikaanse ambassade in London, heeft haar hart gestolen. Zoiets hebben de fans al eerder meegemaakt, maar deze keer lijkt Nikki’s geliefde een blijvertje te zijn.

In One Day leidt een verkeersongeluk het team van het Lyell Center naar een woongroep waarin veelvuldig gehandicapte bewoners werden misbruikt. Het team – en dan vooral Clarissa – wil niet alleen dat het recht zegeviert, maar moet ook vechten tegen vooroordelen en discriminatie.

Het laatste verhaal, Family, is wat mij betreft het sterkst van alle vijf. Het is de ochtend van de kerst en Nikki, Jack, Thomas en Clarissa staan op het punt om naar huis te gaan. Zo ver komt het echter niet, want ze worden ingezet om de gevolgen van een grote schietpartij bij een familie thuis te onderzoeken. Buiten ligt een dode, binnen vinden ze nog twee lichamen en in het bos achter het huis een paard op sterven na dood en een doodsbang meisje met een geweer. Van enige kerstgedachte is dus geen sprake. Die zou toch al ver te zoeken zijn geweest. De heer des huizes bleek gescheiden en had stiekem een relatie met zijn getrouwde schoonzus. Problemen alom dus. En ook hier ziet zelfs de doorgewinterde misdaadkijker de ontknoping niet aankomen.

Mede doordat per verhaal andere scenarioschrijvers worden gebruikt, verveelt een nieuw seizoen van Silent Witness nooit; mij niet tenminste. Wel vind ik het jammer dat de problemen waarmee Nikki aanvankelijk kampt, niet wat meer worden uitgebouwd; het had de serie meer diepgang gegeven. Aan het eind van de tweede aflevering is ze weer helemaal de oude. De therapie die daarbij geholpen heeft, rondt zij af. Er is nog even sprake van onvermogen om een langdurige relatie met iemand aan te gaan, maar haar gevoelens voor Matt Garcia lijken dat, zoals gezegd, te logenstraffen.
Volg Silent Witness
King’s Cross (2)
King’s Cross (2)