7
Sam Blaauboer geeft "Sick Note - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Sam Blaauboer op 26 december 2018.
2
0

Sick Note - Seizoen 1

Hoe erg kan je leven in één dag naar de knoppen gaan? Uit huis gezet door je vriendin, bijna ontslagen en dan ook nog eens een verschrikkelijke diagnose krijgen van een ietwat vreemde dokter. Dat is Sick Note’s eerste aflevering in het kort voor je.

[image-94603]

Het verhaal draait om Daniel Glass (Rupert Grint, Snatch). Een compulsieve leugenaar, vast in een dalende relatie met zijn vriendin, Becca (Pippa Bennett-Warner, Harlots) en een doodlopend baantje waar hij onder de plak van zijn baas, Kenny West (Don Johnson, Blood & Oil) zit. Wanneer Daniel voor een eerder gemaakte leugen naar de dokter moet worden dingen alleen maar erger. Er wordt slokdarmkanker bij hem waargenomen. Zijn leven kan niet verder kapot, totdat hij merkt dat iedereen hem opeens beter gaat behandelen. Zijn relatie wordt weer langzaam beter, er komt iets meer waardering op zijn werk en zijn leven wordt over het algemeen iets rooskleuriger. Maar niets blijkt minder waar. Daniel komt erachter dat meest onbekwame oncoloog ooit, Dr. Ian Glennis (Nick Frost, Into the Badlands), hem een misdiagnose heeft gegeven. Daniel blijkt dus kerngezond. En nu staat hij voor een keuze. De waarheid vertellen of blijven liegen? Een keuze die zijn leven wellicht voor altijd zal veranderen.

Grint speelde zijn personage met karakter en overtuiging

Hoewel ik op het eerste gezicht een beetje sceptisch was over de serie vond ik de manier waarop Rupert Grint en Nick Frost samen op het scherm te zien waren fantastisch. Grint speelde zijn personage met karakter en overtuiging, iets dat we mogen verwachten van iemand die al zo lang in de tv- en seriescene zit. Nick Frost is overigens ook absoluut niet slecht. Als de ietwat ondergekwalificeerde dokter - wat trouwens een understatement is - doet Frost zeker niet onder. Ook de andere ‘supporting’ acteurs doen het niet verkeerd. Ze hebben wel even Golden Globe-winnaar Don Johnson weten te strikken, onder meer bekend van Blood & Oil en Miami Vice. Maar oké, misschien zijn sommige scenes met de supporting acteurs wat traag, maar dat wil niet zeggen dat het fout is.

Sick Note
© Sky Atlantic

Gelukkig neemt de serie zichzelf niet al te serieus. Want de onderwerpen die ze bespreken zijn niet niks. Het is daarentegen wel lekker luchtig. Grappig wanneer het juist wat meer serieuzer moet zijn. Of dit nu is om de ernst van de zaak te halen, dat vond ik niet, want wat gezegd moest worden kwam over en grappig waren de interacties tussen Grint en Frost meestal toch wel. In de eerste aflevering kom je al in aanraking met de humor die zich over het hele seizoen zal spreiden. Gewoon leuke ‘dark comedy’ waar je je niets van moet aantrekken. Alleen kijken en lachen. Dit, naar mijn verbazing, redelijk goed geschreven verhaal van Serafinowicz en Saunders is zeker iets om naar te kijken en seizoen twee staat al klaar. Oftewel, bingewatchen maar!
Volg Sick Note
Operation Thunderbolt
Operation Thunderbolt