8
Mandy Gelling-Potharst geeft "Shetland - Seizoen 2" een 8.
Geschreven door Mandy Gelling-Potharst op 15 februari 2015.
1
0

Shetland - Seizoen 2

Shetland is een klassieke whodunit die zich afspeelt op de prachtige eilanden ten noorden van Schotland. De Shetlandeilanden vormen het prachtige decor voor de zesdelige politieserie. De afleveringen duren elk één uur en elke twee afleveringen zijn één zaak die DI Jimmy Perez moet zien op te lossen. Shetland is gebaseerd op de boeken van Ann Cleeves. Met haar boek Raven Black won ze een Gold Dagger Award. En de eerste twee aflevering zijn gebaseerd op dat boek. Aflevering drie en vier heet Dead Water en aflevering vijf en zes Blue Lightning speelt zich af op de Fair Isle waar Perez opgegroeid is.

Shetland is niet heel ingewikkeld en de eilanden doen hun uiterste best om zich van hun mooiste kant te laten zien. Er wordt niet al te diep ingegaan op de privélevens van de hoofdrolspelers. Het zijn kleine aanwijzingen waardoor we iets meer te weten komen over Perez en zijn team. Pas in de laatste twee afleveringen leren we meer over Perez en zijn achtergrond maar de moordzaak staat voorop. En dat is voor mij genoeg. Het gaat ook niet om een dramaserie maar om een Engelse politieserie waarin de moord oplossen centraal staat.

De prachtige Shetlandeilanden staan op een tweede plaatst en daarna de hoofdrolspelers. Shetland is een aangename afwisseling tussen al de Amerikaanse politieseries. De rust waarmee het verhaal wordt verteld is heerlijk. Voor je het weet is er weer een uur voorbij en kun je niet wachten op de volgende aflevering. Zoals ik al in mijn recensie schreef over het eerste seizoen zie ik Shetland als een soort Midsomer Murders light. De eilanders zijn meer op zichzelf aangewezen en op Fair Isle wonen niet veel mensen dus kent iedereen elkaar.

DC Alison ‘Tosh’ MacIntosh en PC Andy Wilson (Steven Robertson, Being Human) vullen Perez goed aan. De leukste van het stel is huisarts Cora McLean (Ann Kidd) die regelmatig dienst doet als schouwarts, en ze heeft het nooit fout. De dochter van Perez Cassie bezorgt hem wat kopzorgen met haar pubergedrag maar verder gaat het leven op de Shetlandeilanden zijn rustige gangetje. Tot er uiteraard weer een moord is gepleegd en er voor Perez en zijn team een drukke tijd aanbreekt. Kleine weetjes of historische feitjes over de eilanden worden af en toe vermeld. Op Fair Isle wonen 70 mensen en er is in geen 70 jaar een moord gepleegd.

Als je houdt van een leuke en goed onderbouwde politieserie is Shetland een echte aanrader. Geen wilde achtervolgingen, geen spectaculaire ontsnappingen of ontploffingen. Maar de pracht van een paar schitterende eilanden, een stel goede acteurs die zich thuis voelen op de eilanden en in de serie. Je kunt in het tweede seizoen zes uur lang genieten van een goede kwaliteit en je hersenen laten kraken over wie het nu uiteindelijk heeft gedaan.

8 punten en op naar het derde seizoen.
Volg Shetland
Episode 6