9
Helgoned geeft "Sherlock - Seizoen 3" een 9.
Geschreven door Helgoned op 18 januari 2014.
1
0

Sherlock - Seizoen 3

De fans hebben bijna twee jaar moeten wachten, maar de afgelopen twee weken zond de BBC in sneltreinvaart de derde reeks van Sherlock uit. Het slot van het tweede seizoen liet de kijkers achter met de vraag of Sherlock Holmes nog in leven was. In The Reichenbach Fall springt Sherlock Holmes immers een zekere dood tegemoet. Toen bekend was dat er een vervolg zou komen, was die cliffhanger eigenlijk al opgelost, maar toch was het de vraag hoe de schrijvers dit op zouden lossen. Dit derde seizoen bestaat wederom uit drie afleveringen. De serie is wereldwijd succesvol en beide hoofdrolspelers Benedict Cumberbatch (Sherlock) en Martin Freeman (Watson) zijn inmiddels ook in Hollywood bekende gezichten. Gezien hun drukke agenda’s is het mooi dat producent Steven Moffat al aangekondigd heeft dat er een vierde seizoen komt.

In de eerste aflevering The Empty Hearse wordt het mysterie van de zogenaamde dood van Sherlock opgelost. De schrijvers hebben dat heel handig gedaan, waarbij de kijkers ook weer op het verkeerde been worden gezet. Eigenlijk is deze aflevering een mooie mix van meerdere verhalen van Arthur Conan Doyle; The Empty House, The Gunpowder Plot en The Lost Special. John Watson staat natuurlijk niet meteen zomaar zij aan zij met Sherlock om hun volgende zaak op te pakken, die van een mogelijke terroristische bomaanslag in Londen. Dit levert een prachtige start van het seizoen op, waarbij de nadruk niet direct op de misdaad maar meer op de ontwikkeling van de personages ligt. Watson staat op het punt om te trouwen en Sherlock heeft ook de nodige persoonlijke beslommeringen. Er wordt mooi gebruik gemaakt van mijn favoriete vervoerssysteem: de metro. De sfeer van deze aflevering heeft wel iets weg van een klassieke aflevering van De Wrekers (The Avengers met Patrick MacNee en Diana Rigg), een mooie mengeling van mysterie en sciencefiction. Leuk zijn ook de (niet aan- of afgekondigde) kleine gastrollen van Timothy Carlton en Wanda Ventham (van de klassieke Engelse serie UFO).

In de tweede aflevering The Sign of Three, staat Sherlock Holmes eerst voor één van zijn grootste uitdagingen: de speech voor de trouwerij van John Watson en zijn Mary. De aflevering is grotendeels in flashback vorm gegoten en er is veel aandacht voor grappige dialogen en situaties. Natuurlijk mag daarbij een echte vrijgezellenavond met de gelukkige Watson niet ontbreken. Het duurt even voordat duidelijk wordt welk mysterie in deze aflevering centraal staat. Maar als helder wordt welke verschillende zaken Sherlock moet oplossen valt alles perfect op zijn plaats. Een goed geschreven aflevering, maar niet zo sterk als de eerste aflevering van dit seizoen. Wat mij opviel waren de mooi geschoten scènes, verrassende camerahoeken en fraaie beelden. Net als de eerste aflevering staan de veranderingen van de hoofdpersonen redelijk centraal, de acteerprestaties van de hoofdrolspelers komen zo perfect tot hun recht.

De laatste aflevering, His Last Vow, draait weer om een zeer gerenommeerde vijand. Deze aflevering is gebaseerd op het verhaal The Adventure Of Charles Augustus Milverton. In deze aflevering heet de schurk Charles Augustus Magnussen, hij is gespecialiseerd in chantage en kent de achilleshiel van elke belangrijke persoon in de westerse wereld. Sherlock haat deze Magnussen en komt hem op het spoor door een zaak over gesloten brieven. Sherlock trekt zijn hele trukendoos open om deze boosaardige strateeg te verslaan. Magnussen wordt prima gespeeld door Lars Mikkelsen (The Killing, Borgen). De vreselijke manier waarop hij Holmes en Watson weet te tarten speelt hij perfect onderkoeld van begin tot eind. De zaak wordt steeds persoonlijker voor de beide mannen, maar hun betrokkenheid verschilt nogal blijkt gedurende aflevering. Dit seizoen eindigt weer met een open einde en zelfs na de aftiteling komt er nog een zeer korte nabrander. Een mooie afsluiting van het seizoen; actie, mysterie en een lekkere cliffhanger.

In dit derde seizoen worden we als kijkers vaak op het verkeerde been gezet. De aandacht moet er wel bij worden gehouden want met droomscènes, surrealistische opnames en flashbacks is de zaak vaak anders dan eerst gedacht. Het is een boeiend seizoen, waarbij de kracht van de beide hoofdrolspelers subliem wordt gebruikt. Een waardige opvolger van het net zo sterke tweede seizoen. Hopelijk moeten we niet weer twee jaar wachten op de volgende afleveringen.
Volg Sherlock
The Final Problem
The Final Problem