9
anonymous geeft "Sherlock - Seizoen 1" een 9.
Geschreven door anonymous op 20 februari 2013.
0
0

Sherlock - Seizoen 1

Al sinds zijn schepping in 1887 heeft Sherlock Holmes ontelbare fictieve misdaden opgelost, maar zijn karakter blijft na al die tijd nog steeds een mysterie. Waarschijnlijk is dit precies de reden waarom er nog steeds talloze film- en seriemakers zijn die hun eigen visie op de wereldberoemde detective hebben. De beroemdste die de afgelopen paar jaar is gemaakt is de versie van Guy Ritchie, met Robert Downey Jr. als Holmes, maar de verwerking die meer aandacht verdient is de BBC-serie Sherlock.

Anders dan in andere adaptaties speelt deze versie zich niet af in het Victoriaanse Engeland waar we Sherlock Holmes zo goed van kennen, maar in onze eigen tijd. Hoewel ik eerst sceptisch was over dit idee, was dit al verdwenen toen ik de eerste paar minuten van aflevering één gekeken had. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van de moderne cultuur en wetenschap, maar er zijn genoeg verwijzingen naar de oude boeken waaruit blijkt dat ze zeker niet proberen om die te doen vergeten. Sherlock Holmes is nog steeds de arrogante detective uit de boeken, en is Watson zijn trouwe metgezel.

In de eerste aflevering, A Study in Pink, duidelijk gebaseerd op het eerste Sherlock Holmes boek A Study in Scarlet, beschrijft hoe Holmes en Watson elkaar leren kennen. Ook krijgen we een vleugje mee van Holmes’ talent om details om te zetten tot een groot geheel. Dit proces wordt ontzettend knap in beeld gebracht; de kleine aspecten worden uitgelicht en een tekst verklaart waarom iets zo interessant is (bijvoorbeeld een trouwring die ondanks een lang huwelijk schoon is, wat duidt op een vreemdgaande vrouw en een modderspoor op een been wat laat zien dat een vrouw een koffer bij zich had), wat het verhaal een stuk duidelijker en aantrekkelijker maakt.

Verder is ook de cast goed gekozen. Vooral Martin Freeman (the Hitch Hiker's Guide to the Galaxy, The Hobbit) speelt zijn rol als tegenstribbelende Watson met verve, en ook zijn chemie met hoofdrolspeler Benedict Cumberbatch (Tinker Taylor Soldier Spy, Parade's End) is erg leuk om te volgen. Het enige jammere aan de rol van Sherlock Holmes is dat hij soms onuitstaanbaar arrogant wordt, maar gelukkig wordt ook dit met een flinke dosis humor gebracht. Humor speelt een belangrijke rol, en het maakt het hele verhaal direct een stuk minder zwaar.

De serie ziet er ontzettend strak en modern uit, en dat is ook het sterkste punt van de serie; het houdt je op het puntje van je stoel en eigenlijk wil je ook niet dat de zaak wordt opgelost omdat de aflevering dan afgelopen is. Hetzelfde geldt voor het hele seizoen, omdat er maar drie afleveringen in zitten. Gelukkig is seizoen twee al uit en staat deel drie ook op het programma. Hopelijk kunnen ze dit niveau volhouden en heeft de BBC er een heel sterke vaste serie bij.

Kortom, de BBC-serie Sherlock is een uitstekend programma met een nieuwe, frisse kijk op het klassieke personage Sherlock Holmes. Er worden genoeg knipogen gemaakt naar de boeken, het is slim en aantrekkelijk gemaakt en ook de acteurs helpen zeker in de kijkervaring. Een absolute aanrader dus, voor zowel de oude Holmes-adepten alsook nieuwe kijkers.
Volg Sherlock
The Final Problem
The Final Problem