8.5
Lucas Verbunt geeft "Shadow and Bone - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Lucas Verbunt op 16 Mei 2021.
11
0

Shadow and Bone - Seizoen 1

Menig Grisha-fan was dolblij toen Shadow and Bone werd aangekondigd. Ondanks die blijdschap heerste er ook scepsis, want het is ondertussen geen nieuws dat niet alle adaptaties de verwachtingen waar maken. Shadow and Bone doet dit zonder meer.

De Grishaverse is al jaren een fenomeen onder mijn mede-lezers. Toen bekend werd dat niet alleen de originele trilogie, maar ook het daaropvolgende tweeluik door Netflix tot leven zou worden gebracht, was menig Grisha fan dolblij. Ondanks die blijdschap heerste er ook scepsis, want het is ondertussen geen nieuws meer dat niet alle adaptaties de verwachtingen waar maken. Shadow and Bone doet dit zonder meer.

Ik wil deze recensie beginnen met een disclaimer: ik ben namelijk zeker geen blank canvas wat betreft deze serie en deze wereld. Ik heb alle boeken gelezen en ben groot fan.

Ik wil deze recensie beginnen met een disclaimer: ik ben namelijk zeker geen blank canvas wat betreft deze serie en deze wereld. Ik heb alle boeken gelezen en ben groot fan. Dat gezegd hebbende is Shadow and Bone een solide fantasyserie en een erg trouwe adaptatie. Shadow and Bone is gebaseerd op de Grisha-trilogie en de De Kraaien-duologie van Leigh Bardugo. Het eerste seizoen volgt het plot van Schim & Schaduw, het eerste boek uit de trilogie. Eveneens dient het eerste seizoen als een prequel op De Kraaien-duologie, wiens personages al worden geïntroduceerd, maar wiens plot nog niet aan bod is gekomen.

Shadow and Bone speelt zich af in het fictieve land Ravka, dat wordt verdeeld door een gitzwarte 'fold' dat het land letterlijk in tweeën splitst, genaamd de Onzee. In deze wereld bestaan Grisha, individuen die bovennatuurlijke gaven hebben. In hun eigen woorden beoefenen zij 'small science'. In de serie volgen we in het bijzonder Alina Starkov, een wees uit Ravka die mythische gaven blijkt te hebben. Zij heeft namelijk de nooit eerder vertoonde kracht van de zon. Een kracht die de Onzee kan vernietigen.

Dit is een erg gesimplificeerde uitleg van het plot. Er zit namelijk veel meer in de serie dan dat ik nu allemaal kan vertellen. Denk aan politiek intrige, een zogenoemde 'heist' en internationale spanningen met omliggende landen als Fjerda, Shu Han en Kerch. Laten we in ieder geval vooropstellen dat Shadow and Bone weer een solide nieuwe fantasyserie is die prachtig in elkaar zit.

Shadow and Bone

De cast van Shadow and Bone bestaat uit veelal onbekende gezichten, die ondanks dat goed werk afleveren. De meest bekende naam is Ben Barnes (Westworld), die de rol van de Duisterling vertolkt. Verder zien we onder meer Jessie Mei Li als Alina Starkov, Archie Renaux (Gold Digger) als Mal Oretsev, Sujaya Dasgupta als Zoya Nazyalensky, Freddy Carter (Pennyworth) als Kaz Brekker, Amita Shuman (The Outpost) als Inej Ghafa, Kit Young als Jesper Fahey en Danielle Galligan (Game of Thrones) als Nina Zenik.

Shadow and Bone had eventueel wat meer tijd kunnen besteden aan het introduceren van de wereld van de Grisha. Ik ben bekend met het verhaal, dus ik had geen introductie nodig, maar ik kan mij voorstellen dat sommige dingen niet gelijk duidelijk zijn, al is dat ook niet altijd erg. Ik kan echter niet wachten tot het (eventuele) volgende seizoen. De laatste aflevering maakt het niet alleen perfect mogelijk om het tweede boek in de trilogie te gaan adapteren, ook het eerste boek van De Kraaien wordt prachtig opgezet. Ik kan nu al niet meer wachten en hoop snel op nieuws van Netflix!

Van mij krijgt het eerste seizoen van Shadow and Bone een 8,5!
Volg Shadow and Bone
No Funerals