7
Wichita van Rijkom geeft "Sex/Life (2021) - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 3 Oktober 2021.
2
0

Sex/Life (2021) - Seizoen 1

De losbandige Billie is inmiddels alweer een aantal jaren een nette huismoeder. Toch fantaseert ze nog levendig over haar ex. Kan ze genoegen nemen met het leven dat ze nu leidt of heeft ze meer spanning nodig om gelukkig te zijn?

Hoe belangrijk is seks in een relatie? En bestaat er zoiets als de perfecte relatie waarin alle verlangens en dromen van beide personen worden vervuld? De Netflix-serie Sex/Life behandelt deze vraagstukken door de ogen van hoofdpersoon Billie (Sarah Shahi, Life). Al schrijvend in haar digitale dagboek vertelt ze de kijker over haar twijfels in het heden en belangrijkste liefdesrelatie uit het verleden. Kan zij haar ex ooit volledig achter zich laten of is haar huwelijk door zijn aanwezigheid gedoemd te mislukken?

Emotioneel gezien word je meegesleept en hink je als kijker telkens tussen twee gedachten.

Billie is alweer acht jaar samen met Cooper (Mike Vogel, Under the Dome) met wie ze twee kinderen heeft. Cooper is ogenschijnlijk de perfecte man. Hij heeft een goede baan, een goed hart, is de perfecte schoonzoon en houdt zielsveel van zijn vrouw. Toch mist er iets, een heel belangrijk iets… Namelijk seks, goede seks. Billie’s verleden is er één met vele seksuele escapades. Samen met haar beste vriendin Sasha (Margaret Odette, Instinct) heeft ze gedurende haar twintiger jaren New York City op z’n kop gezet. Past het burgerlijke leven dus wel bij haar of lonkt haar avontuurlijke verleden nog te veel om hier ooit genoegen mee te kunnen nemen?

Wanneer Billie de muziekproducer Brad (Adam Demos, UnREAL) tegen het lijf loopt spatten de vonken er gelijk van af. Ze beginnen een romance die naast grote hoogtepunten ook flinke dieptepunten bevat. Uiteindelijk gaan ze uit elkaar maar nog altijd heeft Billie het hier moeilijk mee. Terwijl zij fantaseert over haar verleden met Brad besluit hij dat hij haar terug wil. Wat volgt is een driehoeksverhouding die het gehele seizoen de gemoederen bezighoudt. Voor wie Billie uiteindelijk kiest is de grote vraag, maar haar man Cooper wordt ondertussen eveneens flink aan het twijfelen gebracht over hun toekomst.

Zoals de titel al doet vermoeden gaat Sex/Life met name over het seksleven van Billie. En dan bedoel ik niet de familievriendelijke versie hiervan. De seksscènes zijn zeer expliciet en tevens overtuigend in beeld gebracht. Hierdoor lijkt het echter soms meer een softporno- dan een dramaserie. Natuurlijk is het een belangrijk onderdeel van het verhaal, dus snap ik dat er een hoop seks in zit. Maar eerlijk is eerlijk, iedere aflevering minimaal één scène waarin Billie gillend klaarkomt was voor mij nu ook weer niet nodig.

Sex/Life (2021)

Het acteerwerk in Sex/Life is erg goed. Van de stomende seksscènes tot de emotionele huilbuien, het komt allemaal erg geloofwaardig over. De karakterontwikkeling en diepgang van de personages is tevens overtuigend en goed geschreven. Er is soms zelfs ruimte voor een lach. Er zijn hier en daar echt grappige momenten, vooral tussen Billie en Cooper, waardoor ik meerdere keren tijdens het kijken hardop heb moeten lachen. De teksten daarentegen laten soms wel wat te wensen over. Met name richting het einde van het seizoen worden de gesprekken voorspelbaar. Sommige scènes voelen als een cliché en dit doet het algehele verhaal dan weer geen goed.

Er zit een bepaalde ironie in Billies leven, wetende dat zij psychologie heeft gestudeerd en eigenlijk wel zou moeten weten wat er in haar hoofd aan de hand is. Toch is ze telkens weer overdonderd als ze fantaseert over haar verleden met Brad en de chemie die zij met hem had. De chemie tussen alle karakters is goed maar die tussen Billie en Brad is in het bijzonder erg sterk. Het is dan ook niet verrassend dat de twee acteurs in het echte leven elkaar hebben gevonden en inmiddels alweer ruim een jaar aan het daten zijn.

Het is geen verhaal voor de conservatieve kijker.

Toevallig zag ik laatst een item op tv over de jeugd die steeds preutser aan het worden is. Ik vond dit nogal ironisch om te horen, terwijl tijdens het kijken van Sex/Life de naaktbeelden je om de oren vliegen. In september werd bekend gemaakt dat maar liefst 67 miljoen Netflix-abonnees de serie (deels) hebben gezien dus aan de populariteit van dit verhaal zal het niet liggen. En misschien is het ook wel leuk om te weten dat Netflix nog een bijzondere uitspraak heeft gedaan over Sex/Life. Zo blijkt ‘het moment’, uit aflevering drie rond de twintig minuten (waarin Brad daadwerkelijk alles laat zien), inmiddels al 20 miljoen keer te zijn teruggekeken.

Emotioneel gezien word je meegesleept en hink je als kijker telkens tussen twee gedachten. Moet Billie kiezen voor haar stabiele maar saaie echtgenoot of sexy maar onbetrouwbare ex? De meeslependheid van dit vraagstuk zorgt ervoor dat je de acht afleveringen gemakkelijk achter elkaar verslindt. Toch vind ik het moeilijk om een totaaloordeel te geven. Ik vond het open einde jammer en had iets minder seksscènes ook prima gevonden. Wat gevoelens betreft vond ik de serie ijzersterk maar als ik alleen naar het verhaal kijk ben ik een stukje minder enthousiast.

Ondanks mijn kritiek ben ik wel nieuwsgierig naar seizoen twee, dat recentelijk is aangekondigd. Ik denk dat Sex/Life een groot publiek heeft, zeker bij kijkers die genoten hebben van films zoals Fifty Shades of Grey. Er zullen echter ook mensen zijn die de normen en waarden van de personages verafschuwen. Het is geen verhaal voor de conservatieve kijker. Maar de open-minded kijker die wel zin heeft in een sensueel verhaal wordt met Sex/Life op z’n wenken bediend.
Volg Sex/Life (2021)
Heavenly Day
Heavenly Day