8.5
Hessel Hoekstra geeft "Sex Education - Seizoen 1" een 8.5.
Geschreven door Hessel Hoekstra op 1 Maart 2019.
0
0

Sex Education - Seizoen 1

Je bent zestien jaar en de hormonen gieren door jouw lichaam en de lichamen van je klasgenoten. Wat wil je dan? Een ding: seks. Zo ook de nog maagdelijke Otis (Asa Butterfield, Merlin), al wil het bij hem niet echt lukken. Wat ook niet helpt is dat zijn moeder, Jean (Gillian Anderson, The X Files), een vrijgevochten sekstherapeut is die zich soms iets teveel met zijn leven bemoeit. Per toeval ontdekt Otis dat hij eigenlijk heel goed is in het geven van adviezen op het gebied van seks en relaties. Samen met een klasgenoot begint hij een adviesbureau en dat blijkt een lucratief handeltje te zijn in een schoolgebouw waar honderden hormoonbommen rondlopen.

Deze serie is heel eerlijk over seks. Het kan leuk zijn en je kunt erom lachen, maar je kunt er ook mensen pijn mee doen

Wie komedie, tieners en seks hoort, denkt waarschijnlijk aan de American Pie-films. Maar de vergelijking houdt ook bij deze drie woorden op. Sex Education is bij vlagen erg grappig, maar is ook vooral een dramaserie. Een dramaserie die alle seksuele ongemakken op een nuchtere en schaamteloze, maar tegelijkertijd tedere manier naar het scherm tovert. In dat opzicht valt het ook meer te vergelijken met een serie als Lovesick. Er wordt gewoon heel eerlijk over gedaan. Seks kan leuk zijn en voor grappige momenten zorgen. Maar het kan mensen ook pijn doen en dat mag je niet negeren.

Een van de sterkste voorbeelden hiervan is het karakter Eric (Ncuti Gatwa), de openlijk homoseksuele beste vriend van Otis. Eric is ontzettend uitgesproken in alles wat hij doet, maar zijn vader heeft hier moeite mee. Niet vanwege het feit dat zijn zoon homoseksueel is en dat op een uitbundige manier laat zien, maar omdat hij bang is hoe zijn omgeving hierop reageert. En die reactie kan zowel voor Eric als voor de kijker heel hard aankomen.

De hoofdattractie is wellicht de wisselwerking tussen moeder en zoon. Ze verschillen enorm, maar lijken ook weer ergens op elkaar. Moeder laat zich omringen met seksualiteit, terwijl zoon er in eerste instantie niet naar taalt. Maar allebei hebben ze een reden om zich zo op te stellen tegenover seksualiteit, en die redenen liggen vrij dicht bij elkaar. Voeg daar het heerlijke acteerwerk tussen Butterfield en Anderson aan toe en je hebt twee ontzettend geslaagde personages.

De cast is een mengeling van oude rotten en nieuw talent, maar alle acteurs weten de serie goed te dragen

Behalve Butterfield en Anderson doen er eigenlijk weinig echt bekende namen mee. Dat is niet erg, want de meeste jonge acteurs zijn goed in hun vak. Eric wordt heerlijk gespeeld, maar ook Maeve (Emma Mackey), met wie Otis zijn adviesbureau runt, staat haar vrouwtje. Het ensemble aan jonge acteurs weet de serie gedurende het gehele eerste seizoen goed te dragen.

Behalve de interessante thema's en de cast is ook de aankleding bijzonder te noemen. De serie is gefilmd in het bergachtige Wales, maar de manier waarop de school in beeld wordt gebracht, doet aan typische Amerikaanse high schoolfilms en series denken. Ook zijn de kleding en de stilistische elementen een mengeling van hedendaags en jaren tachtig. Het is een bijzondere combinatie die buitengewoon goed werkt.

Met acht afleveringen die elk ongeveer vijftig minuten duren, ben je zo door het eerste seizoen heen. Netflix was dan ook trots om te verkondigen dat de serie binnen een maand al meer dan veertig miljoen keer bekeken was. Of die cijfers kloppen, valt niet echt te controleren, maar met zo’n heerlijke serie verbaast dat me niets. Het einde laat genoeg open voor een tweede seizoen en ik ben blij dat Netflix dat seizoen nu ook bevestigd heeft.
Volg Sex Education
Episode 8
Episode 8