Lucas Verbunt geeft "Severance - Eerste aflevering" een 8.
Geschreven door Lucas Verbunt op 24 februari 2022.
5
0

Severance - Eerste aflevering

Severance is een intrigerende thriller met een vleugje sciencefiction, die stiekem té dicht bij de realiteit staat. De eerste aflevering wordt bejubeld door recensenten en belooft veel goeds.

Het is inmiddels wel duidelijk dat Apple TV+ goede series kan maken. Na onder meer de geprezen series The Morning Show, For All Mankind, Ted Lasso en See verscheen vorige week de thriller Severance. Severance is ontwikkeld door Dan Erickson en draait om het bedrijf Lumon. Alle werknemers van Lumon moeten een gecompliceerde operatie ondergaan waardoor hun herinneringen aan het privéleven worden gescheiden van de werkherinneringen. Een complete scheiding van werk en privé dus.

[image-324806]

Severance heeft als centraal personage de trouwe werknemer Mark (Adam Scott, Big Little Lies). Zodra Mark het kantoor van Lumon binnenloopt heeft hij geen herinneringen meer aan zijn privéleven, precies zoals verwacht. In de eerste afleveringen is een collega en goede kantoorvriend Petey (Yul Vazquez, The Outsider (2020)) van Mark plots verdwenen en moet hij zijn vervanger inlijven. Helly (Britt Lower, High Maintenance) is kortgeleden de behandeling ondergaan en is flink in de war door haar gebrek aan herinneringen. Vanuit hier vertrekken we.

De eerste aflevering van Severance vraagt om wat geduld. Niet alle puzzelstukjes liggen gelijk op de goede plaats, maar aan het einde van het uur snapt de kijker wel waar de serie over gaat. Ook wordt onmiddellijk duidelijk dat niet alles helemaal pluis is bij Lumon en dat de Severance bovendien niet enkel positief is. De laatste tien minuten van de aflevering introduceren het thriller-element van de serie zeer secuur. Als kijker kan ik niet wachten op verder te ontdekken waar het verhaal naartoe zal gaan.

Volgens mij gaat de rest van dit seizoen een verbluffende rit worden

Zoals we gewend zijn van Apple TV+ is de technische kwaliteit van de serie weer uitmuntend. Bovendien is cinematografie zeer interessant. De shots, het decor en de algehele sfeer roepen een gevoel van absurdisme en paranoïde op. De onbehaaglijke sfeer wordt bovendien uitstekend overgebracht door de managers bij Lumon, die stiekem toch meer lijken te weten van hoe de vork in de steel zit. Met name Patricia Arquette (The Act) doet het fantastisch als Harmony Cobel, Mark's baas. Andere rollen zijn weggelegd voor onder andere Zach Cherry (Duncanville), Dichen Lachman (Altered Carbon), John Turturro (The Plot Against America), Christoper Walken (The Outlaws) en Jen Tullock (Perry Mason (2020)).

De eerste aflevering van Severance krijgt van mij een 8.0! Ik ben ontzettend benieuwd waar dit verhaal heen gaat en ik kan niet wachten op meer. Volgens mij gaat de rest van dit seizoen een verbluffende rit worden.
Volg Severance
The We We Are
The We We Are