7
Lucas Verbunt geeft "Servant - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door Lucas Verbunt op 17 Mei 2020.
3
0

Servant - Seizoen 1

Eind vorig jaar werd Apple TV+ gelanceerd. Een nieuwe toevoeging aan het land van streamingdiensten, ditmaal van Apple. Vanwege de corona crisis besloot Apple een aantal series tijdelijk gratis beschikbaar te stellen. Ik heb van deze mogelijkheid gebruik gemaakt en de psychologische horrorserie Servant bekeken. Servant is een serie van M. Night Shyamalan (o.a. The Sixth Sense).

Laten we beginnen met: ik weet totaal niks van horror af. Het is niet mijn favoriete genre en heb dan ook nog niet veel in dit genre gezien. Echter, zelfs ik kan zien dat dit geen horror serie is. Het is meer een psychologische thriller die een beetje creepy is. Dat gezegd hebbende: what the f*** heb ik zojuist gezien?

what the f*** heb ik zojuist gezien?

Servant vertelt het verhaal van een jong gezien uit Philadelphia, Dorothy (Lauren Ambrose, Six Feet Under) en Sean Turner (Toby Kebbell, Black Mirror). Onlangs hebben de twee een kindje gekregen, Jericho, en om de druk wat te verlagen hebben ze een nanny ingehuurd. Het verhaal begint wanneer de streng religieuze Leanne (Nell Tiger Free, Game of Thrones) in het Turner huis arriveert. Wat blijkt? Jericho is kort na de geboorte overleden, hierdoor belandde Dorothy in een catatonische staat. Om haar te helpen is Jericho vervangen door een 'reborn doll', een pop. Dorothy gelooft echter dat dit echt haar kind is. Wanneer Leanne in het huis arriveert, ligt er opeens weer een levende baby in de kribbe. Naast de drie hoofdrolspelers zijn ook onder andere Rupert Grint (Harry Potter, The ABC Murders) en Jerrika Hinton (Grey's Anatomy) in de serie te zien.

De serie is van een zeer hoge technische kwaliteit. Het beeld is prachtig; de cinematografie is ontzettend sfeervol en origineel. Soms word je ontzettend ongemakkelijk van de extreme close-ups, maar dit is juist de bedoeling. De dialogen zijn goed en het acteerwerk is uitmuntend. Ik had ook niet anders verwacht van een Apple-serie. Echter, het verhaal zelf heeft wat mankementen. De opzet belooft ontzettend veel goeds en dit wordt deels waargemaakt.

Servant
© Apple TV+

Het is een ontzettend spannende serie. Je zit continu op het puntje van je stoel omdat je wilt weten wat er nou eigenlijk aan de hand is. Dat is ook gelijk het grootste minpunt, dat wordt nooit honderd procent duidelijk. Ja, het wordt uitgelegd en ik weet ongeveer wat er is gebeurd. Maar het blijft nog steeds wat vaag. Bovendien is het ritme van de serie wat hobbelig. Servant is erg traag en soms ietwat aan de saaie kant. Net iets té traag op sommige momenten. Het verhaal had ook in minder afleveringen verteld kunnen worden.

Desalniettemin ben ik wel erg benieuwd naar het tweede seizoen, dat al is aangekondigd. Het is niet de beste serie die ik ooit heb gezien, maar op zich wel de moeite waard. Echter, als je verwacht een bloedstollende horrorserie te gaan bekijken zal je extreem teleurgesteld zijn. Dat is niet in mijn ogen.

Ik zou heel graag meer willen bespreken, maar bij deze serie is dat onmogelijk zonder jullie te spoileren. Voor nu krijgt het eerste seizoen van Servant een 7.0!
Volg Servant
Fallen