Wichita van Rijkom geeft "Secret Bridesmaids' Business - Seizoen 1" een 7.5.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 16 april 2021.
1
0

Secret Bridesmaids' Business - Seizoen 1

In de maand maart was de Australische miniserie Secret Bridesmaids' Business te zien op Net5. Het verhaal is losjes gebaseerd op een gelijknamig theaterstuk en was in 2019 in Australië al op tv.

De serie speelt zich af rondom drie vrouwen, drie beste vriendinnen, die door verkeerde beslissingen in het verleden in een levensgevaarlijke situatie terecht komen. Het is een mix tussen een drama en thriller en bestaat uit zes afleveringen. In Nederland werden ook nog eens twee afleveringen per avond uitgezonden waardoor in enkele weken tijd het hele verhaal al was verteld.

Juist het feit dat dit een miniserie is maakt het aantrekkelijk om naar te kijken en goed in zijn soort.

Het leven lijkt Olivia Cotterill (Georgina Haig, Once Upon a Time) eindelijk weer toe te lachen nadat ze de nodige tegenslagen kreeg te verwerken. Samen met haar partner Alex Blake (Oliver Ackland, Pirate Islands) zit ze middenin de voorbereidingen voor haar huwelijk als de serie start. Toch verliep alles in aanloop naar deze dag allesbehalve soepel. Uitgekomen geheimen zorgen voor flinke barsten in de relatie en een ongenode ‘vreemdeling’ zet hun leven op stelten en veroorzaakt uiteindelijk zelfs een bloedbad.

Secret Bridesmaids' Business zit qua productie goed in elkaar. Het ziet er allemaal overtuigend uit en de cast weet het verhaal duidelijk te vertellen. De zes afleveringen zijn gevuld met actie waardoor de tijd voorbij vliegt en je gevoelsmatig een volwaardige serie bekijkt. Toch past de hoeveelheid episodes wel bij het verhaal. Meer zouden het alleen maar langdradig hebben gemaakt. Juist het feit dat dit een miniserie is maakt het aantrekkelijk om naar te kijken goed in zijn soort.

© Seven Network

Melanie Heyward (Abbie Cornish, Tom Clancy's Jack Ryan) is de enige moeder van de vrouwengroep en al sinds haar kinderjaren bevriend met Olivia. Zij en haar man Michael (Dan Spielman, Stateless) hebben geldzorgen wat flink wat spanningen geeft in hun relatie. Als blijkt dat Melanie ook nog eens met een groot geheim rondloopt en dat dreigt uit te komen, gaat ze ver om te voorkomen dat dit gebeurt. De vraag is echter of ze haar huidige leventje nog kan redden of dat het hier al te laat voor is.

Hoewel ik op het acteerwerk weinig aan te merken heb, vond ik de karakters wel wat oppervlakkig.

Saskia de Merindol (Katie McGrath, Supergirl) is een typische eeuwige vrijgezel. Zij heeft de minst lange vriendschap met beide dames maar geeft veel om hen en gaat voor hen door het vuur. Op het eerste oog lijkt Saskia een sterk moreel kompas te hebben, maar schijn bedriegt als blijkt dat ze hier zo haar redenen voor heeft. Saskia werkt samen met Alex op een advocatenkantoor en tussen hen heerst nogal wat rivaliteit. Wanneer ze er achter komt dat haar vriendinnen in de problemen zitten, gaat ze met hen te strijd aan tegen dit onrecht. Dit alles terwijl ze haar eigen fouten uit het verleden angstvallig geheim probeert te houden.

Hoewel ik op het acteerwerk weinig aan te merken heb, vond ik de karakters wel wat oppervlakkig. Melanie was duidelijk de naïeve moeder in een midlife crisis, Olivia de introverte, serieuze dame en Saskia de ijskoude powervrouw met een klein hartje. Door deze stereotypes zijn hun reacties op situaties soms wat voorspelbaar en maakt dit het verhaal ietwat saaier om naar te kijken. Gelukkig is daar ook grote slechterik Jakob Novak (Alexander England, Offspring) die voor lekker wat chaos zorgt. Zijn narcistische persoonlijkheid maakt hem grillig en door zijn chemie met de castleden voegt hij het juiste vleugje spanning toe. De geheimen die naar boven kwamen, waren uiteindelijk best verrassend en de acties van Jakob waren meeslepend genoeg om mij alle afleveringen op het puntje van mijn stoel te houden.

© Seven Network

De miniserie heeft een duidelijk begin en eind. Dit is fijn want persoonlijk vind ik het erg vervelend als een verhaal een open einde heeft. Toch mis ik wel antwoorden op sommige vragen en vind ik het jammer dat we op het eind geen sprong in de tijd maken. De laatste beelden spelen zich weliswaar enkele maanden na de climax af, maar hoe het verder gaat de daarop volgende jaren blijft gissen. Helemaal gezien de heftigheid van de gebeurtenissen had ik toch wel graag meer willen weten over het uiteindelijke (nood)lot van iedereen.

Al met al heb ik me prima vermaakt met Secret Bridesmaids' Business. Ik snap dat het geen hele grote titel is maar vind wel dat de serie meer aandacht verdient dan dat die nu krijgt. Voor een avondje bingewatchen is deze serie zeer geschikt en ook op Net5 was het verhaal helemaal op z’n plaats. En er is goed nieuws voor mensen die een remake zouden willen zien: het Amerikaanse NBC heeft namelijk de rechten gekocht en wil onder de naam ‘Ties That Bind’ binnenkort een eigen versie maken. Ik ben benieuwd of die van een betere kwaliteit zal zijn dan de Australische variant. Deze versie van Secret Bridesmaids' Business eindigt in elk geval op een ruime voldoende wat mij betreft.
Volg Secret Bridesmaids' Business
Episode 6
Episode 6