6.5
anonymous geeft "Sean Saves the World - Eerste aflevering" een 6.5.
Geschreven door anonymous op 8 Oktober 2013.
0
0

Sean Saves the World - Eerste aflevering

Sean Saves the World is de nieuwe sitcom van Sean Hayes. Hayes is vooral bekend door zijn rol als Jack McFarland in de populaire sitcom Will & Grace. Nadat deze serie in 2006 eindigde, heeft Hayes voornamelijk gastrollen in verschillende series gespeeld. Maar nu is hij dus terug als uitvoerend producent van, en hoofdrolspeler in, Sean Saves the World.

Alles wat je over deze nieuwe serie moet weten, wordt duidelijk in de eerste scène van de pilot. Wanneer er een boterham vast zit in het broodrooster, probeert Sean hem er uit te halen met een mes. Een eerste aanwijzing dat we hier niet te maken hebben met de meest competente huisman. Dan komt zijn tienerdochter Ellie (Samantha Isler) de keuken binnen en uit hun gesprek kun je de gehele opzet van de serie opmaken. Sean is openlijk homo, maar in het verleden was hij nog niet zeker van zijn geaardheid, wat resulteerde in een relatie met de moeder van Ellie. Omdat de moeder voor haar werk is verhuisd en Ellie niet mee wilde, woont ze sinds een week bij Sean in, voor wie het hele ouderschap nog wat onnatuurlijk is. En passant wordt nog even gemeld dat Sean een nieuwe baas heeft die nogal streng is. En dan wordt de moeder van Sean geïntroduceerd (Linda Lavin, Alice), een soort diva waarmee Sean een haat-liefdeverhouding lijkt te hebben. En zo weet je na vier en een halve minuut exact waar je aan toe bent met Sean Saves the World.

De eerste aflevering verloopt nog wat rommelig, omdat er zoveel informatie ingepropt moet worden om de personages en hun onderlinge verhoudingen duidelijk te maken. Sean jongleert met zijn aspiratie een goede vader te zijn en de verwachtingen die zijn baas Max (Thomas Lennon, Reno 911!) van hem heeft. Hij belooft zijn dochter thuis te zijn voor het avondeten, maar Max verbiedt hem vroeg naar huis te gaan. Wanneer hij via het toiletraampje ontsnapt (wat een vrij matige scène oplevert), komt hij in de problemen met Max. Dus gaat Sean naar het hotel waar Max verblijft om hem zijn excuses aan te bieden, maar het is uiteindelijk Ellie die de wereld echt redt. Of nou ja, ze redt Sean, door Max te vertellen hoe moeilijk ze het heeft nu haar moeder haar verlaten heeft. Eind goed al goed, Sean behoudt zijn baan en heeft een bindingsmoment met zijn dochter.

In deze sitcom doet Sean Hayes waar hij goed in is; hij speelt een vrij neurotisch en druk persoon, en het personage verschilt dan ook niet veel van zijn personage in Will & Grace. Thomas Lennon doet ook waar hij goed in is; hij speelt een excentrieke vent (Lennon werd dan ook persoonlijk door Hayes benaderd om deze rol te vertolken). Het resultaat is vermakelijke televisie, waar je niet al te hoge verwachtingen van moet hebben. Uit de eerste aflevering blijkt nog niet waarin deze sitcom zich gaat onderscheiden van andere sitcoms, en ik vraag me ook af of het dat uiteindelijk wel zal doen. Waarschijnlijk wordt het vooral een show waarin Sean Hayes veel mag rondrennen en met zijn handen mag zwaaien (“Jack hands!”) en heel snel mag praten.
Volg Sean Saves the World
The Dark Sean Rises
The Dark Sean Rises