5.5
anonymous geeft "Scorpion - Eerste aflevering" een 5.5.
Geschreven door anonymous op 28 september 2014.
1
1

Scorpion - Eerste aflevering

Laten we eerlijk zijn met elkaar… Scorpion is toch gewoon de procedurele versie van The Big Bang Theory? CBS lanceerde Scorpion na twee afleveringen van het nieuwe seizoen van laatstgenoemde serie. Een betere lead-in als The Big Bang kun je niet wensen. Gevolg: bijna veertien miljoen mensen stemden in Amerika af op de première van Scorpion. Die kijkers hebben een eerste aflevering gezien die vrij formulematig is. Zij hebben een aflevering gezien die eerst even op gang moet komen, maar in het laatste kwartier op het gaspedaal staat. Het beste aan deze pilot is de regie van Justin Lin (The Fast & The Furious). En dat brengt mij tevens naar de grootste vraag na deze aflevering: hoe gaat deze serie eruit zien wanneer een bekende regisseur als Lin niet op de regiestoel zit?

Scorpion gaat over een groep hoogintelligente mensen die allemaal hun eigen expertise hebben. Je hebt een briljante psycholoog, een wiskundewonder, een computergenie, enzovoort. Het is een team onder leiding van een van de intelligentste mensen op aarde, Walter O'Brien (Elyes Gabel). Wanneer door software problemen elke vliegtuig in de omgeving van Los Angeles dreigt neer te storten, wordt er beroep gedaan op Walter en zijn team. Je raadt het al; zij zijn de enigen die hier een stokje voor kunnen steken. Het wordt dus een race tegen de klok om de software problemen op te lossen en alle vliegtuigen veilig te laten landen.

Het gegeven van deze pilot is vrij absurd. Noem het gerust maar ongeloofwaardig, trouwens. Je zult de nodige ongeloofwaardigheid op de koop moeten nemen om van deze pilot te genieten. Wie voor het doordachte werk gaat zit daarom hier verkeerd. Scorpion stelt de intelligentie van de kijker wel op de proef. De gebeurtenissen die zich afspelen in de pilot doen er eigenlijk niet toe. Wat passeert dient vooral als opzet om Walter en zijn team te introduceren. Scorpion wordt een 'funcedural' genoemd. Je kunt het dus een procedurele serie met een humoristische inslag noemen. De hoofdpersonen krijgen allemaal hun eigen excentriciteiten mee. Excentriciteiten die, natuurlijk, aanvullend op elkaar werken. Het is allemaal volgens het boekje. Je kunt veel over deze pilot zeggen. Het is zeker niet de beste pilot van dit pilotseizoen. Om eerlijk te zijn: het is niet bijster goed, zelfs. De constante referenties naar het hoge IQ van de protagonisten zijn vermoeiend. De slechte dialogen liegen er ook niet om.

Maar, er gebeurt wel het nodige. Daarnaast is het zeker vermakelijk. Vooral het laatste kwartier brengt Justin Lin in beeld op zijn kenmerkende manier. Dat betekent snelle, flitsende scènes. Lin heeft met The Fast & the Furious films bewezen dat hij actie goed in beeld kan brengen. In Scorpion is dat niet anders. Zijn werk hier is wat Scorpion het bekijken waard maakt. Buitendat is deze kennismaking met Scorpion niet heel memorabel. Ik, persoonlijk, werd niet blij van de voice-over in de serie. Daarnaast droeg nog geen enkele acteur de serie op zijn/haar schouders. Hoofdrolspeler Elyes Gabel mist de charisma en overtuiging die nodig is als hoofdpersoon. Vooral Gabel komt heel saai over. Dat is een probleem! De hoofdrolspeler dient ten alle tijde capabel te zijn. De serie geeft hierdoor geen motivatie om klaar te zitten voor een volgende aflevering. En Katharine McPhee (Smash) is een hele prachtige verschijning. Maar, acteren… Acteren is niet haar sterkste punt.

De serie zal dus elke week een andere zaak belichten, die, natuurlijk, in dezelfde aflevering wordt opgelost. Het is nu eenmaal wat de kijkers van CBS graag willen zien. En, voor CBS is het een beproefde formule. Scorpion is daarom een hele veilige serie waar wij er al meer dan genoeg van hebben. Het is geen serie die prikkelt of uitdaagt. Verwacht een serie, zoals het CBS betaamt, die makkelijk weg kijkt. Als Scorpion erin slaagt om de hoofdpersonen interessanter te maken, dan kan deze serie nog vele seizoenen lopen. De kijker die series wil zien met meer 'body' dient deze serie zeker naast zich neer te leggen. Als pure ontspanning (en verstand op nul) werkt deze serie beter.
Volg Scorpion
A Lie in the Sand
A Lie in the Sand