7
Wichita van Rijkom geeft "Scorpion - Seizoen 2" een 7.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 12 Oktober 2016.
4
1

Scorpion - Seizoen 2

Walter O’Brien is een echt bestaande Ierse man die claimt op 13 jarige leeftijd NASA te hebben gehackt. Hij heeft een IQ van 197 en is de CEO van Scorpion Computer Services Inc. Dit klinkt haast als het plot van een tv serie… Nou is dat ook wel een klein beetje zo, want de tv serie Scorpion is losjes gebaseerd op zijn levensverhaal. In de serie speelt Elyes Gabel, die we kennen uit series zoals Game of Thrones, de rol van Walter O’Brien. Tijdens het eerste seizoen maakten we kennis met het hele Scorpion team en zagen we ook hoe bepaalde teamleden dichter naar elkaar toe groeiden. Dit seizoen pakken we het verhaal weer op een tijdje na de cliffhanger van seizoen één en zien we hoe het het team nu vergaat.

Hoewel Scorpion door met name het luchtige acteerwerk en de goede humor tussendoor vermakelijk is om naar te kijken zijn de zaken waar het team mee te krijgen krijgt dit tweede seizoen nog ongeloofwaardiger dan tijdens seizoen één.

Het team van Walter in de serie heeft toepasselijk de naam Scorpion gekregen en lost samen met Homeland Security agent Cabe Gallo (Robert Patrick, The X-Files) belangrijke zaken op die potentieel gevaarlijk kunnen zijn voor de VS. Leden van het team zijn, naast Walter zelf, psychiater Toby (Eddie Kaye Thomas, Off Centre), werktuigbouwkundige Happy (Jadyn Wong), de wiskundige Sylvester (Ari Stidham, Huge) en de ‘normale’ Paige Dineen (Katharine McPhee, Smash) die de genieën regelmatig wat lessen in sociale omgang bijbrengt. De negenjarige zoon van Paige, Ralph (Riley B. Smith), maakt soms ook deel uit van het team en is eveneens een genie die veel aansluiting vindt bij Walter. Dit team van buitenbeentjes vult elkaar erg goed aan en samen lossen ze zaken op die variëren van ontsnapte criminelen tot potentiele nucleaire rampen. Dit klinkt wat vergezocht en dat is het inderdaad ook wel. Hoewel Scorpion door met name het luchtige acteerwerk en de goede humor tussendoor vermakelijk is om naar te kijken, zijn de zaken waar het team dit tweede seizoen mee te maken krijgt nog ongeloofwaardiger dan tijdens seizoen één.

De vergelijking met The Big Bang Theory wordt bij Scorpion gauw gemaakt. Enigszins is dit ook wel begrijpelijk want hoewel ze zich als crime-drama profileren heeft de humor vaak de overhand en zijn de hoofdpersonen één voor één zeer unieke karakters met hier en daar wat autistische trekjes. Toch zou ik de serie qua genre eerder in hetzelfde rijtje als Hawaii Five-0 plaatsen. Als ik Scorpion in één zin zou moeten omschrijven dan zou ik zeggen: een luchtige crime-serie met humor die met name geschikt is voor de nonchalante tv kijker. Hier en daar wordt gebruikt gemaakt van special effects en hoewel het idee oké is laat de uitwerking hiervan regelmatig te wensen over. Bepaalde scenes opgenomen voor een groen scherm zijn zo overduidelijk nep dat het zelfs met het acteerwerk van de cast niet meer is op te lossen. Toch heb ik op het acteerwerk zelf dan weer weinig aan te merken. De cast is hierin duidelijk gegroeid sinds het vorige seizoen en in mijn ogen kwalitatief goed genoeg om het verhaal te dragen. Het is alleen jammer dat de schrijvers niet iets creatiever zijn in de uitwerking van hun verhalen en dat je vaak al vroeg in een aflevering weet welke kant het nu weer op gaat.

Scorpion
© CBS

Iedere aflevering staat een nieuwe zaak centraal en de liefde is de belangrijkste rode draad dit seizoen. Zo zien we verschillende teamleden hun onderlinge relaties uittesten en vindt ook Walters zus Megan (Camille Guaty, Prison Break) de liefde, ondanks de moeilijke tijd die zij doormaakt vanwege haar ziekte. De laatste paar afleveringen van dit seizoen maken we ook kennis met een nieuw ‘teamlid’, Homeland Security trainee Tim Armstrong (Scott Porter, Hart of Dixie), die door Cabe onder de hoede wordt genomen en die voor wat nieuwe verhaallijnen zorgt. In het echte leven waren de acteurs die Walter en Paige spelen een tijd lang een setje maar eerder dit jaar zijn ze als vrienden uit elkaar gegaan. Of dit een voorbode is voor hoe het afloopt met hun liefdesrelatie in de serie verklap ik natuurlijk niet, maar dat hun relatie hoe dan ook niet over rozen zal gaan dit seizoen is één ding dat zeker is.

Scorpion is gewoon een leuke serie en verdient dan ook zeker een plaatsje in tv land, al moet je er als kijker nu ook weer niet teveel van verwachten.

Scorpion is een serie waarbij het niet erg is als je een aflevering mist en heel aandachtig kijken vaak ook niet nodig is. Het biedt leuke tv maar is niet van een extreem hoge kwaliteit. De kijkcijfers zijn echter nog altijd goed en de opnames voor het derde seizoen zijn inmiddels alweer in volle gang. Ik kijk de serie zelf nog altijd met plezier en zal ook zeker het derde seizoen weer volgen als het op de Nederlandse tv verschijnt. De moeite doen om online te kijken vind ik het dan alleen weer niet, daarvoor zijn de verhaallijnen mij net iets te dunnetjes en simpel. Het tweede seizoen heeft laten zien dat er nog verhalen genoeg over zijn voor dit bijzondere team en dat er ook aan de diepgang van de karakters nog genoeg toe te voegen valt. Ik heb er dan ook vertrouwen in dat ook het volgende seizoen weer van een goede kwaliteit zal zijn, mits je als kijker niet zit te wachten op een hoogstaand verhaal met spannende twists en onvoorspelbare eindes. Scorpion is gewoon een leuke serie en verdient dan ook zeker een plaatsje in tv-land, al moet je er als kijker nu ook weer niet teveel van verwachten.

Scorpion
© CBS
Volg Scorpion