Ron Schoonwater geeft "SAS: Rogue Heroes - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door Ron Schoonwater op 8 januari 2023.
6
0

SAS: Rogue Heroes - Seizoen 1

SAS: Rogue Heroes is gebaseerd op feiten, maar wel gebracht met een hele grote vette knipoog.

De serie wordt geafficheerd met de makers van Peaky Blinders. Dan zijn de verwachtingen direct torenhoog. Steven Knight zit inderdaad achter SAS: Rogue Heroes. Dat levert een flitsende serie op met markante muziek, want net als in Peaky Blinders past de muziek prima bij de sfeer maar niet bij de tijdsgeest. Deze keer zijn het vooral (hard)rocknummers van bands zoals AC/DC, Saxon en Motörhead. Bands die toch wat later ontstaan zijn dan de Tweede Wereldoorlog.

SAS: Rogue Heroes laat een bijzonder verhaal uit de Tweede Wereldoorlog tot leven komen.

SAS: Rogue Heroes is een serie over een Britse eenheid, de Special Air Service. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruiken zij guerrilla technieken om de tegenstander te raken. De serie gaat over het ontstaan van de eenheid en de eerste acties die de eenheid doet in 1941 in Noord-Afrika.

Rommel heeft met zijn Duitse Afrikakorps en de Italiaanse strijdkrachten veel succes in Afrika. De Britten krijgen klap na klap. Om die trend te stoppen bedenken Jock Lewes (Alfie Allen, Game of Thrones) en de Schot David Stirling (Connor Swindels, Sex Education) een manier om die trend te stoppen. Kleine gemotoriseerde eenheden die ver achter de vijandelijke linie de aanvoerroutes en andere belangrijke militaire doelen, zoals vliegvelden, aanvallen. Na een mislukte actie waarbij veel soldaten het leven laten ontstaat, mede door de samenwerking met de Lost Range Desert Group (een Britse verkenningseenheid), een nieuwe eenheid die geslaagde missies uitvoert.

SAS: Rogue Heroes
© BBC One

Het eerste seizoen houdt zich eigenlijk best goed aan de geschiedschrijving. Stirling lukt het inderdaad om onaangekondigd bij de generale staf binnen te komen. Hij doet het net wel een beetje anders dan in de serie, maar dan gaat het slechts om een detail die aangepast is. De eenheid struint en schuimt inderdaad de Nieuw Zeelandse troepen af voor meer en beter materieel. De eerste stappen zijn ongekend lastig en bijna desastreus voor de nog te ontstane eenheid. Daarna komt het succes en ook die worden nauwgezet gevolgd door de makers van de serie. Dat beeld wordt versterkt door regelmatig originele zwart-wit beelden van de SAS te laten zien. Toch is de serie ook duidelijk gedramatiseerd.

Het eerste seizoen houdt zich eigenlijk best goed aan de geschiedschrijving.

Dat deel wordt vertegenwoordigt door de geheime dienst. Niet alleen van de Britten, maar ook van de Fransen. De Franse geheime dienst wordt vertegenwoordigt door de Frans Algerijnse Eve Mansour (Sofia Boutella, Guillermo del Toro's Cabinet of Curiosities). Eve krijgt natuurlijk een relatie met Stirling. Dit deel van het verhaal is waarschijnlijk fictief. Het idee om de nog op te richten eenheid groter te maken dan het feitelijk is om de vijand te misleiden berust wel weer op waarheid. Net als dat Jock Lewes een handzame bom ontwikkeld voor hun acties.

Opvallend is dat Stirling gezien wordt als iemand die van discipline houdt terwijl de SAS in de serie een losgeslagen maar zeer effectieve bende is. Bekendste exponent hiervan is de in de serie losgeslagen Ier Paddy Maine (Jack O'Connell, The North Water). Hoewel Paddy inderdaad uit de gevangenis geplukt wordt om onderdeel te worden van SAS staat nergens geschreven dat hij werkelijk zo ongecontroleerd agressief was. Of er inderdaad Fransen aansloten bij de SAS heb ik niet kunnen vinden.

SAS: Rogue Heroes
© BBC One

SAS: Rogue Heroes laat een bijzonder verhaal uit de Tweede Wereldoorlog tot leven komen. Chauvinisme is de Britten niet vreemd in de uitwerking daarvan. Aan de andere kant moet gezegd worden dat de SAS feitelijk ook zeer succesvolle acties wist uit te voeren zonder dat het zelf veel verliezen leed. Het is eigenlijk zoals aan het begin van elke aflevering aangekondigd wordt. Juist de meest bizarre situaties zijn op waarheid gebaseerd. Het andere deel is fictie, maar wel goed verzonnen en toch relatief dichtbij de waarheid gebleven.

Voor liefhebbers van de Tweede Wereldoorlog en voor fans van actie een zeer interessante serie. Het tweede seizoen is al aangekondigd. Mooi, want er is nog voldoende te vertellen over deze in die tijd nog ongewone eenheid.
Volg SAS: Rogue Heroes
Episode 6
Episode 6