anonymous geeft "Santa Clarita Diet - Seizoen 1" een 8.
Geschreven door anonymous op 18 februari 2017.
8
1

Santa Clarita Diet - Seizoen 1

“Why do we gotta live between two cops? Why couldn’t it be two rival pastry chefs?” – Joel

Stel je eens voor: je hebt een mooi huis in de buitenwijk, een leuke echtgenoot, een voorbeeldige tienerdochter, een hulpsheriff én een politieman die naast je wonen. Altijd zonnige dagen, altijd geluk met jezelf en met anderen, genoeg eten in de koelkast, twee mooie auto's op de oprit en dan ben je ook nog een makelaar. Dit is zoals het leven van Sheila Hammond (Drew Barrymore, Charlie's Angels) eruit ziet in het idyllische Santa Clarita. Samen met haar echtgenoot Joel Hammond (Timothy Olyphant, Justified) verkoopt ze het ene mooie huis na het andere. Zo ook op die ene, bewuste dag: de dag waarop Sheila begint aan het Santa Clarita dieet. Vergeet alle poeders, pillen, dieetgoeroes en operaties. Voor Sheila is er geen ander dieet dan het Santa Clarita dieet.
[image-79252]

We hebben het hier over een kotsbui die zijn weerga niet kent

Het is een dag zoals alle anderen, de zon schijnt, de wekker gaat, het gezin ontbijt en gaat dan zijn eigen weg. De maag van Sheila is bij het ontbijt al wat geïrriteerd, maar haar echte problemen beginnen pas als ze samen met haar man in de slaapkamer staat van een enorm huis. Net als ze vertelt over het prachtige hoogpolige tapijt moet ze overgeven. En nee, ik heb het niet over een beetje, of over een oeps-moment. We hebben het hier over een kotsbui die zijn weerga niet kent. Als ze naar de badkamer gaat en haar man haar daar even later vindt, is ze overleden. Of toch niet? Sheila lijkt meer levend dan ooit tevoren. Het enige dat echt veranderd is, is haar behoefte aan rauw vlees en het ontbreken van haar hartslag. Als ze voor het eerst mensenvlees proeft, wil ze niets anders meer.

Gelukkig weet de stiefzoon van hulpsheriff Dan Palmer (Ricardo Chavira, Desperate Housewives), Eric Bemis (Skyler Gisondo,Psych) wel het een en ander over de wereld van de ondoden. Aangezien Eric ook nog eens verliefd is op Abby (Liv Hewson, Dramaworld) de dochter van Sheila en Joel, helpt hij de familie maar al te graag. Maar hoe kom je aan mensenvlees, en wie kies je uit? Joel wil zijn vrouw graag helpen en samen verzinnen ze een plan. Het enige dat nodig is, zijn een opslagruimte, een nieuwe messenset en een vrieskist. Maar wie eet je? Hoe kom je aan slechte mensen, en hoe weet je of iemand slecht is? Gelukkig woont het echtpaar naast een hulpsheriff en laat hij nu juist degene zijn die slechte mensen kent.

Dexter met een glimlach

Santa Clarita Diet is een serie die ik het best kan omschrijven als Dexter met een glimlach. Het voelt als een sitcom, maar dan met een bloedrood randje. Soms zit je vol verbazing te kijken, of zoals ik deed: ik zette mijn bord tijdens de eerste aflevering maar even op het aanrecht. Je eetlust zal tijdens de eerste aflevering even verdwijnen, om later weer terug te komen. Santa Clarita Diet smaakt namelijk naar meer, veel meer. Drew Barrymore is geweldig in Santa Clarita Diet. Ze was al vaak te zien in romantische komedies, maar ze bewijst met haar rol als Sheila dat ze ook een komedie zonder de romantiek kan dragen. De manier hoe ze op een vinger knaagt: Drew Barrymore laat zien dat vreemd toch wel erg normaal kan zijn. Sommige scènes zijn gewoonweg geniaal en zo absurd dat je er wel om moet lachen.
[image-80518]
Schrijver en producer Victor Fresco is geen nieuwkomer in serieland. Al eerder werkte hij aan onder meer: Man Up, My Name is Earl, Mad About You en ALF. Met Santa Clarita Diet laat hij zien dat hij samen met Drew Barrymore en Timothy Olyphant een goed producententeam vormt. Van mij mag Sheila nog wel even doorgaan met het eten van mensen. Joel zal haar daarbij voorzien van goede plannen en scherpe messen. En met de serieuze Eric en de hilarische dochter Abby, die hen daarbij helpen, moet het zeker goed komen. Van mij mag er een tweede seizoen komen, want met tien afleveringen, van elk maar een half uur, is seizoen één zo over en uit. Santa Clarita Diet is te zien op Netflix.
Volg Santa Clarita Diet
The Cult of Sheila
The Cult of Sheila