Geschreven door Ron Schoonwater op 26 augustus 2022.
4
0

Sanditon - Seizoen 2

Na een lastige start fleurt Sanditon weer helemaal op.

**Let op: heb je het tweede seizoen nog niet gezien, kan deze recensie spoilers bevatten.**

De eerste aflevering vraagt even gewenning. Dat is vaker zo bij televisieseries. Het kost na de afronding van het eerste seizoen even tijd voordat het tweede seizoen begint. Het is daardoor opnieuw kennismaken met de personages die er al waren. Daarnaast komen er dit seizoen van Sanditon ook een aantal nieuwe personages bij. Belangrijke personages die tijd vragen om ze te leren kennen. Voor diegenen die denken dat het liefdesverhaal tussen Sidney en Charlotte (Rose Williams, Reign (2013)) weer centraal komt te staan is er een teleurstellende boodschap. Die relatie wordt al direct in de eerste scène letterlijk doodgemaakt.

Sanditon
© PBS

Misschien is het de schok van die genoemde gebeurtenis, maar de eerste aflevering kost het wat meer moeite dan anders om er (weer) in te komen. Daarna ontvlamt de serie als vanouds met liefdesperikelen, manipulatie, ouderwetse etiquette, luchtige humor, fantastische kleding en mooie beeldvoering. In slechts zes afleveringen levert het verhaal alles wat je mag en kan verwachten van een Brits kostuumdrama. Dat de invloed van Jane Austen inmiddels tot een minimum beperkt is mag duidelijk zijn. De feminisme kaart wordt minder gespeeld. Dat wil niet zeggen dat er geen sterke vrouwen meer zijn.

Daarna ontvlamt de serie als vanouds met liefdesperikelen, manipulatie, ouderwetse etiquette, luchtige humor, fantastische kleding en mooie beeldvoering

Eén van die vrouwen is de rijke en mede daardoor zelfstandige Georgiana Lambe (Crystal Clarke, Roadkill (2020)). Haar (gebrek aan) liefdesleven vormt één van de belangrijkste verhalen. Ze vindt mannen maar vervelend. Het wordt echter al snel duidelijk dat er iemand is die haar aandacht vraagt. Natuurlijk maakt Charlotte ook dit seizoen weer van alles mee. Ze wordt vergezeld door haar zus Alison (Rosie Graham, Outlander). Die laatste vindt haar grote liefde in een officier van het leger die tijdelijk gehuisvest is in Sanditon. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Sanditon
© PBS

Tot aan het (toch wel) verrassende plot komt de manipulatie vooral weer van de familie rond lady Denham (Anne Reid, Last Tango In Halifax). Esther, Edward en Clara zorgen ervoor dat er ook dit seizoen weer voldoende spanning en sensatie is. De situatie rond Sanditon zelf speelt dit seizoen minder een rol. De aanwezigheid van het leger geeft al voldoende afleiding. Kolonel Lennox (Tom Weston-Jones, Dickensian) eigent zich al snel een plek toe binnen Sanditon. Het zorgt voor opwinding en commotie.

Het ziet er allemaal weer fantastisch uit.

Het tweede seizoen voldoet aan alle verwachtingen. Het ziet er allemaal weer fantastisch uit. De mix tussen luchtig en spannend is mooi in balans. De belangrijkste nieuwe personages, ook degene die ik niet genoemd heb, geven Sanditon nieuw elan. Het derde seizoen is al aangekondigd. Liefhebbers van Brits kostuumdrama hebben weer iets om naar uit te kijken.
Volg Sanditon
Episode 6
Episode 6