7
anonymous geeft "Sanctuary - Seizoen 1" een 7.
Geschreven door anonymous op 5 november 2012.
0
0

Sanctuary - Seizoen 1

Vreemde wezens, een gigantisch landhuis, mysterie en aantrekkelijke personages. De basis ingrediënten voor de Canadese science fiction serie Sanctuary (2008) zijn niet bepaald origineel te noemen. Maar dat maakt helemaal niets uit want Sanctuary is een fijne serie om naar te kijken!

Sanctuary draait om Dr. Helen Magnus een wetenschapster van 157(!) jaar oud die in een gigantisch landhuis een groot geheim bewaart. Het landhuis dient als thuis (sanctuary) waar vreemde wezens, de zogeheten abnormals, een veilige plek vinden. Dr. Magnus en haar team, bestaande uit haar brutale dochter Ashley en computer expert Henry, zorgen ervoor dat de abnormals beschermd worden. Daarnaast zoekt het team naar abnormals over heel de wereld om van ze te leren en als ze bedreigd worden een plek te bieden in de Sanctuary.

In de eerste afleveringen wordt forensisch psychiater Will Zimmerman gerekruteerd door Dr, Helen Magnus om haar nieuwe protegé te worden. Will is net als de kijker helemaal nieuw in het leven van de sanctuary en samen met hem ontdek je deze mysterieuze wereld. Let daarbij goed op in de scene waarin Will voor het eerst kennismaakt met de verschillende abnormals die in de sanctuary wonen. De diversiteit van de abnormals is daarin goed te zien.

De serie bestaat uit losse verhaallijnen maar het sluimerende mysterie rond één grote organisatie die het, op zijn zachts te zeggen, niet zo op heeft met de sanctuary is het spannendst. Als kijker raak je niet alleen ontzettend nieuwsgierig naar deze organisatie maar kom je ook steeds meer te weten over Dr Magnus’s lange en vooral bijzondere leven.

Sanctuary ziet er prachtig uit. Er is overduidelijk veel gebruik gemaakt van een green screen maar door de professionaliteit hiervan is dit nooit storend. De special effects doen niet onder voor een Hollywood film en vooral het gebruik van de locaties springt eruit. Zo spelen afleveringen zich af in een duikboot, een gigantische loods en een gecrasht vliegtuig. Ook zijn alle acteurs op hun plek. Hoofdrolspeelster Amanda Tapping maakt van Dr. Magnus een intelligente, stoere en sympathieke vrouw die de touwtjes in handen heeft. De rest van de cast presteert ook goed waarbij vooral Christopher Heyerdahl als de mysterieuze John Druitt er bovenuit springt. Het is wel jammer dat de leuke humor in de serie maar heel af en toe opduikt.

Dat de serie science fiction is, is overduidelijk maar zelfs dan kunnen er dingen ongeloofwaardig zijn. Want dat Dr. Magnus in haar opvallende landhuis gewoon haar gang kan gaan, nooit op het matje geroepen wordt door de overheid en dat de ‘abnormalen’ nauwelijks opvallen tussen de ‘normalen’ stoort soms echt.

De laatste aflevering sluit af met een enorme cliffhanger wat de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden van Sanctuary alleen maar aanwakkert. Gelukkig is de serie al bezig met haar vierde seizoen. Sanctuary is een intelligente maar vooral leuke science fiction serie die met klassieke ingrediënten het voor elkaar krijgt je als kijker mee te zuigen in de wondere wereld van Dr. Magnus en haar team.
Volg Sanctuary
Sanctuary for None (2)
Sanctuary for None (2)