2
Wichita van Rijkom geeft "Samantha! - Eerste aflevering" een 2.
Geschreven door Wichita van Rijkom op 19 juli 2018.
0
0

Samantha! - Eerste aflevering

Een Portugese komedieserie uit Brazilië geproduceerd door Netflix, klinkt apart. Ik moet zeggen dat dit ook een erg goede omschrijving is voor de nieuwe Netflix Original serie Samantha! Ik koos ditmaal voor de verandering eens blanco een serie uit en had dan ook geen flauw idee wat ik moest verwachten van het verhaal. Samantha (Emanuelle Araújo) is een voormalig kindsterretje uit de jaren 80 (Maria Eduarda speelt de jongere versie van dit karakter) die nu als volwassen vrouw nog altijd wanhopig probeert te teren op oud succes. Haar leven is echter alles behalve dat van een grote ster, en haar arrogante karakter helpt haar ook niet bepaald bij het ontwikkelen van een lange loopbaan. Toch is Samantha vastbesloten om onder haar ‘nieuwe’ artiestennaam Samantha!, met een uitroepteken, haar carrière weer nieuw leven in te blazen.

Het is misschien een kwestie van smaak… Maar als ik heel eerlijk ben kan ik me niet voorstellen dat iemand deze eerste aflevering als grappig kan bestempelen.

Samantha is een alleenstaande moeder van twee kinderen genaamd Cindy (Sabrina Nonato) en Brandon (Cauã Gonçalves). Wanneer hun vader Dodói (Douglas Silva, City of Men) plots na een gevangenisstraf van zo’n twaalf jaar weer voor de deur staat brengt dit ook de nodige druk met zich mee. Dodói is namelijk een oud-voetballer die in het verleden een nogal losbandig leven had, wiens vrijlating voor heel wat publiciteit zorgt. Samantha besluit hier een slaatje uit te slaan en de aandacht te gebruiken om haar eigen imago op te krikken. Ondertussen heeft de onervaren Dodói het moeilijk met zijn nieuwe taak als vader maar probeert hij ondanks dat de band met zijn kinderen te verbeteren. Samantha lijkt in eerste instantie niet zo blij te zijn met de terugkomst van haar ex maar groeit langzaamaan iets meer naar hem toe.

Samantha!

Een belangrijk onderdeel van een komedie, al dan niet het belangrijkste onderdeel van dit genre, is humor. En laat dat nu net datgene zijn wat deze serie mist. Het is misschien een kwestie van smaak… Maar als ik heel eerlijk ben kan ik me niet voorstellen dat iemand deze eerste aflevering als grappig kan bestempelen. Er zaten niet eens scènes bij waarom ik moest gniffelen. Alles was zo overdreven geacteerd dat dit zorgde voor geen enkele vorm van empathie. Het karakter Samantha is verschrikkelijk arrogant en onaardig waardoor het moeilijk voor te stellen is dat zij ooit geliefd is geweest bij een groot publiek. Bovendien is de manier waarop ze vastklampt aan haar succes uit het verleden vooral zielig te noemen. Dit laatste zal wel de bedoeling zijn bij dit verhaal, evenals de voor de hand liggende situaties waarin de karakters terecht komen. Maar zelfs op een slapstick manier is deze serie, in mijn ogen, niet komisch te vinden.

Wellicht dat ik meer meegezogen zou worden in het verhaal als Samantha een aangenaam karakter zou zijn.

De pilot is met een kleine 40 minuten de langste episode uit het zeven afleveringen tellende eerste seizoen. Waarom er is gekozen voor een langere introductie is mij eigenlijk onduidelijk aangezien er niet extra tijd is besteed aan het voorstellen van de karakters of verhaallijnen. Ik vond het eigenlijk wat te lang duren allemaal en had het idee dat het verhaal ook in minder tijd verteld had kunnen worden. Omdat ik geen Portugees spreek was ik volledig afhankelijk van de ondertiteling. Hierdoor vergt het wat meer concentratie om alles goed te kunnen volgen. Ook dat helpt niet mee, aangezien ik de show vooral erg saai vond. Wellicht dat ik meer meegezogen zou worden in het verhaal als Samantha een aangenaam karakter zou zijn. Maar haar persoonlijkheid stond mij zo tegen dat ik echt geen sympathie voor haar kon opbrengen.

Een bijnaam die Samantha van haar collega’s tijdens haar carrière als kindsterretje kreeg was Samonster. Dit vanwege haar divagedrag buiten de opnames en optredens om. Hoewel ik groot tegenstander ben van pesterijen en het geven van nare bijnamen aan kinderen vind ik deze toch wel goed gekozen. Dit heeft er misschien ook mee te maken dat ik ‘Samonster’ zo onrealistisch vervelend vind dat ik me niet kan indenken dat zo iemand in het echte leven kan bestaan. Samantha! was voor mij één grote tegenvaller die mijns inziens geen plek verdient in de tv wereld van nu. Het is dan ook één van de weinige series waarover ik echt geen positief woord kan zeggen. Waarschijnlijk bestaat er wel ergens publiek voor dit genre, maar daar hoor ik absoluut niet bij. Mijn eindoordeel is dan ook een zware onvoldoende met geen vooruitzicht op verbetering.

Samantha!
Volg Samantha!
Episode 7