6
Emile Goessens geeft "Russian Doll - Eerste aflevering" een 6.
Geschreven door Emile Goessens op 2 februari 2019.
0
0

Russian Doll - Eerste aflevering

Op 1 februari 2019 lanceerde Netflix een nieuwe zogenaamde Netflix Original. De titel ervan is Russian Doll. Waarom ze voor deze titel gekozen hebben is mij niet duidelijk geworden in de eerste aflevering. Liefhebbers van bingen opgelet: een aflevering duurt 'maar' 30 minuten!

In Russian Doll gaat het over Nadia (Natasha Lyonne, Orange Is The New Black) die haar 36e verjaardag viert op een feest georganiseerd door een vriendin van haar. De eerste aflevering start op de badkamer waar Nadia haar handen aan het wassen is, om zich daarna te mengen in het feestgedruis. We maken kennis met haar vriendinnen, een scharrel en een ex. En natuurlijk haar kat, die de bijzondere naam ‘Havermout’ heeft. Haar kat is namelijk al een aantal dagen vermist en Nadia maakt zich toch behoorlijk zorgen. Op een gegeven moment meent ze Havermout te zien aan de overkant van de straat en snelt ze naar de kat toe. Helaas voor Nadia heeft ze de aankomende taxi niet gezien en wordt ze aangereden. Op slag dood.

De scene daarop wordt Nadia ‘wakker’ en staat ze weer in de eerdergenoemde badkamer. Uit de dood herrezen terug op de plek waar het allemaal begon. De eerste gedachte die bij mij opkwam was: nog een variant op Groundhog Day! En de laatstgenoemde heeft zelf al een hoop nakomelingen. Denk aan de films Naked (ook een Netflix Original), Happy Death Day (waarvan overigens het tweede deel deze maand in de bioscoop verschijnt), maar ook de serie Day Break kent hetzelfde principe. En zo zullen er ongetwijfeld nog veel meer zijn. Het enige verschil tussen Groundhog Day en Russian Doll is dat bij Groundhog Day elke dag opnieuw herhaald wordt en bij Russian Doll het verhaal opnieuw start bij de dood van Nadia.

Het karakter Nadia heeft erg veel overeenkomsten met Nicky Nichols (uit Orange Is The New Black). Ze hebben beide littekens uit het verleden, hebben dezelfde humor, gebruiken beide iets te veel verdovende middelen, houden er scharrels op na en vinden filosoferen erg leuk. Erg jammer wat mij betreft, want ik vond Nicky een uniek en geestig karakter. Qua humor was het in de eerste aflevering ver te zoeken. Wat vreemde personages maken niet meteen elke situatie grappig… Hoe het verder kan gaan uitpakken is nog te vroeg om te zeggen, omdat Nadia er eigenlijk net pas achter komt dat ze letterlijk uit de dood kan herrijzen. Maar de eerste aflevering is nogal teleurstellend. Hopelijk komt hier nog verandering in!

Ik had het persoonlijk wel grappig gevonden wanneer Netflix Russian Doll een dag later had uitgebracht, want op 2 februari is het Groundhog Day in Noord-Amerika! Helaas. Een gemiste kans.
Volg Russian Doll
Matryoshka